در این قسمت ادامه مبحث قبلی آموزش کامل اوماها پات-لیمیت را بررسی میکنیم، این آموزش به توضیح مواردی مثل بازی در فلاپ، ترن و ریور – بررسی تعداد اوتها و آدز در شرایط مختلفی مثل استریت، دوپیر، فلاش و … میپردازد.
جدول محتوا
بازی روی فلاپ در پات-لیمیت اوماها چگونه است؟
باید بدانید که ریز در پری-فلاپ اختلاف بسیار بزرگی در نحوه بازی شما روی فلاپ ایجاد خواهد کرد. اگر ریزر پری-فلاپ بودید و فلاپ را از دست دادید، آیا باید دوباره ریز دهید (ریز پیوسته یا c-bet)؟
ریزر بودن در پری-فلاپ به حریف اجازه میدهد فکر کند که شما یک کارت قوی دارید. اگر فلاپ مد نظر آنها روی زمین قرار نگیرد، کال کردن ریز شما برای آنها سخت خواهد بود. در هولدم این اتفاق بسیار بیشتر میافتد، اما در اوماها هر بازیکن چهار کارت مختلف دارد که هرکدام شامل فلاش-دراو، استریت-دراو و … هستند، به همین دلیل همیشه مقداری فلاپ به آنها کمک میکند تا به کال کردن ریز روی فلاپ علاقهمند باشند. به همین دلیل در اوماها از c-bet بسیار کمتر استفاده میشود. برای مثال: فرض کنید که سه نفر وارد فلاپ شدهاید. شما با یک پاکتآس خالی ریز دادید.
کارت شما: | فلاپ: |
داشتن پیر آس در چنین شرایطی در پوکر هولدم ناتس نبود، اما آنقدر نیز ضعیف شمرده نمیشد. اما در اوماها در چنین شرایطی ادامه دادن به بازی معقول نیست. باید چک دهید و اجازه دهید دو بازیکن دیگر برای پات بجنگند. همانطور که گفتیم اوماها یک بازی ناتس است، فقط ۱٪ احتمال دارد که فول-هاوس شوید و در دیگر حالتها ناتس نمیشوید. اما اگر فلاپ طور دیگری میخورد:
کارت شما: | فلاپ: |
وضعیت شما نه خوب است، نه بد. این نوع فلاپ ارزش ریز دادن را خواهد داشت. کارت بازیکنان دیگر نیز ممکن است آنقدر خوب نباشد و به راحتی کارت خود را بریزند. اما به دست خود وابسته نشوید، نباید از اینکه بعد از ریز دادن کارت خود را بریزید شرمسار باشید.
دو-پیر شدن روی فلاپ در اوماها پات-لیمیت
دو-پیر شدن در فلاپ برای بازیکن شرایط سختی را به وجود میآورد. دو-پیر در هولدم بسیار قوی شمرده میشد اما در اوماها آنقدر ارزشمند نیست. در این بازی اکثر بردها با استفاده از استریت و فلاش اتفاق میافتد در حالی که در هولدم در بیشتر اوقات برد با دو-پیر و حتی پیر را شاهد هستیم.
دو-پیر بودن در مقابل بازیکنی که به اصطلاح هر کارت است (فرض کنید 10-9-6-7 دارید و فلاپ J-8-5 خورده است) تنها ۳۵٪ آدز برد خواهد داشت. این حالت بیش از ۲۰ اوت برای بازیکن به وجود میآورد که برای دو-پیر بسیار خطرناک است. اگر پس از ریز در حالتی که دو-پیر بودید کسی شما را کال کرد، یا در حال حاضر شکست خوردهاید و یا اینکه او دراو بسیار قوی دارد. در یک بازی ناتس باید کارتهای متوسط خود را فولد دهید، مهم نیست که آنها تا چه حد زیبا به نظر میرسند.
بدترین حالت در اوماها این است که دو پیر ضعیف باشید. در این حالت اگر بازیکنی تاپ-ست باشد و شما فول-هاوس شوید، به راحتی کل استک خود را به او تقدیم خواهید کرد.
چگونه در اوماها با ست بازی کنیم؟
اگر به توصیههای این آموزش توجه کرده باشید و از بازی با پاکتهای کوچک خودداری کنید، خودتان را در شرایطی نخواهید یافت که در دام سِت بالاتر بیافتید. اگر شما ریزر پری-فلاپ هستید، تقریبا همیشه باید با سِت خود روی فلاپ ریز دهید. حتی اگر زمین ترسناک باشد نیز در بازیهای ۶نفره ریز دادن با تاپ-ست حرکت اشتباهی نخواهد بود. به یاد داشته باشید که هرگاه روی فلاپ ست شدید، ۳۴٪ احتمال دارد که در ترن یا ریور فول-هاوس شوید.
به طور مثال: شما ریزر پری-فلاپ هستید.
کارت شما: | فلاپ: |
در این حالت شما تاپ-ست هستید اما زمین استریت دارد. اگر حریف فلاش-دراو باشد شما همچنان برتری دارید. بدترین حالت هنگامی است که در برابر Q-T پیک قرار داشته باشید.
در این حالت حریف نه تنها استریت است، بلکه فلاش-دراو نیز میباشد و همچنین بلاکر
در بدترین حالت اگر حریف استریت باشد شما ۳۳٪ احتمال برد دارید. زمانی که حریف استریت بدون پا-فلاش باشد مقدار کمی بیشتر و زمانی که شخصی فقط فلاش-دراو باشد ۷۵٪ احتمال برد خواهید داشت.
در این حالت کارت خود را در برابر کارتهای مانستر در نظر میگیریم:
فلاپ
بازیکن | کارت | احتمال برد |
شما | ۳۹.۷۹٪ | |
حریف ۱ | ۳۰.۱۸٪ | |
حریف ۲ | ۳۰.۰۳٪ |
حتی اگر در مقابل یک استریت و یا فلاش-دراو ناتس با یک اورپیر قرار داشته باشید، همچنان با شانس ۴۰٪ بیشترین احتمال برد بین بازیکنان را دارا هستید. وقتی که بیشترین احتمال برد را دارید باید پات بزنید. در چنین دستی فولد دادن برای دو بازیکن دیگر تقریبا کار سختی است. این نکته به شما اجازه میدهد که بتوانید پول زیادی از آنها برنده شوید.
به این دلیل که بازیکنان دیگر روی هم رفته ۶۰٪ احتمال برد دارند، احتمال برد ۴۰٪ شما پات-آدز لازم را برای ریز دادن به وجود میآورد. همچنین اندازه پات برای شما احتمالات جانبی بسیار خوبی به وجود میآورند. اگر روی ترن کارت تکرار بخورد و فلاش نیز باز شود، حریف ۱ کارت خود را میریزد و حریف ۲ ریز شما را با تنها ۲ اوت کال میکند.
نکته دیگری که باید در اوماها به ذهن بسپارید این است که بسیاری از بازیکنان فقط با پاکتآس در پری-فلاپ ریز میدهند. شناخت این بازیکنان بسیار آسان است و اگر روی فلاپ آس نخورد به راحتی میتوان آنها را مجبور به فولد دادن نمود. اگر میدانید که یک بازیکن فقط با پاکتآس ریز میدهد، باید از این نکته استفاده کنید و در هنگام درگیری با او روی فلاپهایی که آس خورده سِت پایین خود را فولد دهید. اگر این کار را انجام ندهید دستخوانی شما بیفایده بوده است.
بازی با استریت-دراو روی فلاپ در اوماها
در اوماها ممکن است استریت-دراو به وفور برایتان اتفاق بیافتد. اگر روی فلاپ «هر کارت» شوید چه میکنید؟ این اتفاق هنگامی میافتد که فلاپ دو کارت متصل دارد و کارت شما آن را احاطه کرده است. به مثال زیر توجه کنید:
۱. کارت: Q-J-8-x | فلاپ: 10-9-x | اوت: ۱۷ |
۲. کارت: J-8-7-x | فلاپ: T-9-x | اوت: ۱۷ |
۳. کارت: K-Q-J-x | فلاپ: T-9-x | اوت: ۱۳ |
۴. کارت: 8-7-6-x | فلاپ: T-9-x | اوت: ۱۳ |
۵. کارت Q-J-8-7 | فلاپ: T-9-x | ۲۰ اوت (هر کارت دابل) |
همیشه بهتر است که کارتهای اور استریت را داشته باشید، چرا که اگر کارتتان بخورد استریت ناتس میشوید و به مراتب از استریت پایین شدن مطلوبتر است. به همین دلیل، دست ۱ قویتر از دست ۲ – ۲ قویتر از ۳ و ۳ قویتر از ۴ است.
در شرایطی که دست ۱ و ۲ روی فلاپ آل-این بزنند، قدرت دست دوم به طور قابلملاحظهای کمتر است. شما باید با دراوهای بسیار قوی خود روی فلاپ ریز دهید. این کار را به سه دلیل باید انجام دهید:
- میتوانید به سرعت برنده پات شوید (سمی-بلوف).
- بازی شما برای حریف پیچیده میشود، چرا که فقط با دستهای کامل شده ریز نمیدهید.
- با داشتن ۲۰ اوت شما احتمال برد بسیار بالایی دارید.
وقتی که بیشترین احتمال برد را دارید همیشه وارد کردن پول به پات حرکت معقولی است.
اگر روی فلاپ ۱۳ کارت اوت استریت داشته باشید، اگر تمام اوتهایتان کاربردی باشند (فلاش، فول-هاوس و استریت بالاتری ممکن نباشد) در این صورت روی فلاپ ۵۰٪ شانس برد خواهید داشت. وقتی که قدرت کارتهای دراو را در اوماها درک کنید، سبک بازی شما نیز در شرایط متفاوت متناسب با این موضوع تغییر خواهد کرد.
بازی روی ترن در پات-لیمیت اوماها
همانطور که قبلتر نیز گفتیم، ترن از مهمترین بخشهای اوماها است، مهمتر از پری-فلاپ و در بعضی مواقع مهمتر از فلاپ.
فلاپ شرایط زیادی را به وجود میآورد و ممکن است متناسب با آن با آن دراوهای زیادی شکل میگیرد. ترن شامل اتفاقات زیر میشود:
- دستهای به وجود آمده را قویتر میکند. مثال: تکرار میخورد و کسی که تاپ-ست بوده فول-هاوس میشود.
- دستهای به وجود آمده را بیارزش میکند. مثال: سومین کارت سوتد روی زمین قرار میگیرد و استریت روی فلاپ بیارزش میشود.
- آپشنهای بکدور را از بین میبرد، یا اینکه آپشن جدیدی به وجود میآورد.
در این هنگام وقتی که تنها یک کارت مانده است، راحتتر میتوانید تصمیم بگیرید که دست را ادامه دهید یا خیر. در بازی پات-لیمیت، پات روی ترن بسیار سنگینتر از فلاپ است و به بازیکن تهاجمی فرصت ریز بیشتری را میدهد، کال کردن این مبلغ سنگین برای بازیکنان دراو بسیار سخت خواهد شد.
ممکن است روی ترن با تعداد زیادی اوت دراو باشید و این اوتها به شما اجازه کال کردن دهند. به طور مثال اگر حداقل ۱۳ اوت داشته باشید که کارت حریف را شکست میدهد، در صورتی که ریز حریف آل-این نباشد کال کردن پات-سایز روی ترن حرکت منطقی خواهد بود.
با داشتن ۱۳ اوت شما تقریبا آدز ۲-به-۱ دارید (۲۹.۵٪ = ۱۳/۴۴)، این ریز شاید پات-آدز را به نفعتان نکند. اما با وجود احتمالات جانبی که ممکن است روی ریور پول بیشتری برنده شوید، کال کردن حرکت صحیحی است.
بازی روی ریور در پات-لیمیت اوماها
مشابه با تگزاس هولدم، روی ریور باید سعی کنید با کارت برنده بیشترین مبلغ را ببرید و با کارت بازنده کمترین مبلغ را ببازید. اگر ناتس شدید سعی کنید کارت حریف را تشخیص دهید و با توجه به آن بیشترین مبلغی که حس میکنید کال میکند را ریز دهید.
اگر دراو خود را از دست دادید، یا باید تسلیم شوید یا اینکه متناسب با کارتی که خورده سعی کنید بلوف بزنید. در هنگامی که دست خوبی دارید اما ناتس نیستید و مبلغ پات سنگین است باید تصمیمگیریهای بسیاری انجام دهید. باید قابلیتهای حریف را بشناسید. آیا اگر چک دهید سعی میکند با بلوف زدن از بازی بیرونتان کند؟ یا اینکه چک میدهد؟ آیا جرات ریز دادن با کارتی که خوب است ولی ناتس نیست را دارید؟
آموزش بلوف زدن در پوکر پات-لیمیت اوماها
بلوف زدن نقش بسیار بزرگی در همه فرمهای پوکر دارد. در اوماها این اتفاق کمتر از هولدم متداول است اما باید مهارت لازم در این موضوع را داشته باشید. بهترین زمان برای بلوف با استفاده از کارتهای روی زمین است، یا اینکه از بلاکر استفاده کنید، به طور مثال اگر زمین فلاش دارد و آس در دست شما است میتوانید به حریفی که درک بالایی دارد بلوف بزنید.
وقتی برای بلوف زدن تصمیمگیری میکنید فاکتورهای زیر را باید در نظر بگیرید:
- سبک بازی حریف: به بازیکنان ضعیفی که با هر کارتی کال میکنند بلوف نزنید (کال-استیشن). این یک اشتباه رایج است. مطمئن باشید حریفتان به اندازه کافی درک و هوش دارد که کارت خود را بریزد.
- تعداد بازیکنان: در اصل نباید به بیشتر از سه بازیکن بلوف بزنید. بلوف در برابر یک بازیکن بسیار موفقتر خواهد بود، نه تنها به خاطر حضور یک بازیکن بلکه به این دلیل که چون مبلغ پات کمتر است حریف نیز تمایل کمتری برای جنگیدن دارد.
- تصویر شما روی میز: بلوف زدن چه هنگامی که لوز و چه هنگامی که تایت بازی کنید موثر است. اگر به تازگی بلوفتان گرفته شده است، حریف ممکن است بخواهد باز هم در آینده ریز شما را کال کند، همچنین استراتژی معکوسی نیز برای این موضوع وجود دارد. برای مثال اگر یک بازیکن خوب بلوف شما را بگیرد، شما را به عنوان یک بازیکن خوب میشناسد و فکر میکند که دیگر به او بلوف نمیزنید.
- مهارتهای دستخوانی شما: اگر به خوبی در خواندن دست حریف مهارت دارید، فرصتهای بسیار خوبی برای بلوف زدن پیدا خواهد کرد. این فاکتور معمولا سختترین و مهمترین فاکتوری است که باید در آن حرفهای شوید.
- کارتهای روی میز اگر به نظر میرسید کارتها برای حریف خوردهاند یا اینکه دراوهای زیادی روی زمین قرار داشتند، احتمال موفقیت بلوف کمتر است. به دنبال حالتهایی بگردید که تعداد دراوها زیاد نیست و مطمئن هستید کارتها به دست حریف کمکی نکردهاند. اگر بتوانید به داشتن دستی وانمود کنید بلوفتان بسیار موثر خواهد بود. وقتی کارتهای روی میز فاصله زیادی داشته باشند تعداد دستهای ناتس کم باشد معمولا شانس موفقیت بلوف بالاتر میرود.
- اندازه پات: اگر اندازه پات سنگین باشد حریف شما بیشتر برای کال کردن ترغیب خواهد شد. از آن سو اگر بلوفتان روی پاتهای سنگین موفق شود سود بیشتری نیز میبرید. در این شرایط است که تصمیمگیری درست نقش مهمی در بازی ایفا میکند.
- پوزیشن: اگر در پوزیشنهای انتهایی هستید، به اطلاعات بیشتری نسبت به حریف دسترسی خواهید داشت و به همین ترتیب شرایط بسیار خوبی برای بلوف زدن دارید. به طور مثال اگر حریف چک داد و زمین حالت مناسبی داشت و تعداد بازیکنان کم بود میتوانید بلوف بزنید.
تعداد اوت دستهای مختلف
هر کارت دابل | ۲۰ اوت |
هر کارت | ۱۷ اوت |
اُپن استریت فلاش | ۱۵ اوت |
فلاش-دراو و اُورپیر | ۱۱ اوت |
فلاش-دراو | ۹ اوت |
اُپن استریت | ۸ اوت |
فول شدن سه پیر | ۶ اوت |
فول شدن دو پیر | ۴ اوت |
امیدواریم که با استفاده از این آموزش عظیم اطلاعات بسیار خوبی درباره اوماها به دست آورده باشید. این اطلاعات برای این که با استفاده از آنها به شروع بازی اوماها بپردازید کافی است و نکات بسیار مهمی را در این آموزش برایتان ذکر کردیم.
چه در اوماها و چه در فرمهای دیگر پوکر هیچ راهی بهتر از تجربه کردن برای یادگیری وجود ندارد. اگر میخواهید به مهارت بالایی برسید، شروع کنید و به کسب تجربه بپردازید. موفق باشید!