در این مقاله پوکر به شما آموزش میدهیم که چگونه شانس خود را در مراحل انتهایی با استفاده از استراتژیهای مختلف برای رسیدن به آخرین لحظات تورنومنت افزایش دهید. منظور از «مراحل انتهایی» از زمان به پایان رسیدن ری-بای (خرید مجدد) تا مشخص شدن نفر اول تورنومنت است.
خب، چگونه میتوانیم شانس خود را برای پیروزی در تورنومنت افزایش دهیم؟
جدول محتوا
درک مفهوم ICM در پوکر
بنا به مفاهیم ICM (چیپ مستقل)، نحوه بازی متناسب با جایگاه شما در تورنومنت متغیر است. اهمیت و فشار ICM معمولا پس از وارد شدن به مرحله حبابی (حذف بازیکنان و اتمام ری-بای) به سرعت پدیدار میشود.
همچنین وقتی که بازیکن به فاینال-تیبل میرسد، ارزش چیپها نسبت به پول واقعی به سادگی حس میشود، این موضوع باعث میشود اهمیت ICM به حداکثر خود برسد و بازیکن باید در نظر بگیرد که رتبه او تاثیر قابل ملاحظهای در جایزه خواهد داشت. باید بدانید که هرچه فشار ICM کمتر باشد شباهت تورنومنت با کش-گیم بیشتر میشود (مراحل اولیه تورنومنت).
به طور کلی بلافاصله بعد از ورود به مرحله حبابی بازیکن باید سعی کند به سرعت استک خود را بالا ببرد و به برد برسد (حتی اگر از به حذف شدن منجر شود).
استراتژیهای مرحله حبابی
تاکنون باید متوجه شده باشید که منظور از این اصطلاح این است که بازیکنان مثل حباب نفر به نفر ناپدید میشوند و قابلیت ری-بای از بین میرود. در این مرحله از تورنومنت پوکر هرچه سریعتر باید استک خود را افزایش دهید، اگر استک کمی دارید بازی محتاطانه بیمعنی خواهد بود. شاید تا قبل از این مرحله بازی بسیار درستی داشتهاید، اما در این حالت باید تهاجمی بودن خود را افزایش دهید.
باستد شدن یا حذف شدن در اوایل این مرحله خیلی دردناک نخواهد بود چرا که معمولا جوایز یا کم هستند یا فاصله اندکی با یکدیگر دارند. این موضوع هنگامی غیرقابل تحمل میشود که به مراحل پایانی برسید و چیپ بسیار کمی داشته باشید.
البته در نظر داشته باشید که نباید ریسکهای غیرمعقول کنید تا سایز استک خود را افزایش دهید، فقط صرفا حواستان به این موضوع باشد که اگر نجنبید توسط بلایندها و بازیکنان دیگر حذف خواهید شد. در برخی شرایط حتی با داشتن ارزش منتظره (EV) منفی باز هم ادامه بازی معقول است.
هر تصمیمی که منجر به افزایش استک شما در این مرحله میشود باید انجام داده شود.
استراتژیهای برد در فاینال-تیبل
فشار ICM در این مرحله به شدت افزایش پیدا میکند. تاثیر آن به فاصله میان جوایز نفرات برتر مرتبط است. هرچه اختلاف میان جوایز بیشتر باشد، ارزش چیپها بالاتر رفته و باید بر اساس قوانین ICM بازی کرد.
البته در تورنومنتهایی که برنده کل جایزه را میبرد فشار ICM کاهش یافته و بازی بسیار شبیه به کش-گیم خواهد بود.
برای مصور شدن این مفهوم یک مثال مطرح میکنیم (بدون در نظر گرفتن ریاضیات)، فرض کنید سه بازیکن روی میز فاینال باقی ماندهاند.
- بازیکن ۱: 5,000 چیپ.
- بازیکن 2: 10,000 چیپ.
- بازیکن 3: 15,000 چیپ.
فرض کنید که ما بازیکن ۲ هستیم و یکی از قوانین تورنومنت این است که مجبوریم به انتخاب خود در برابر یکی از دو بازیکن باقیمانده آل-این بزنیم. البته چنین قانونی هیچوقت وجود نخواهد داشت، اما به طور فرضی باید کدامیک را انتخاب کنیم؟
اگر نسبت به ICM آگاهی نداشته باشیم پاسخ این است که «مهم نیست، ما در هرصورت یک میزان چیپ برنده خواهیم شد و احتمال برد ما ثابت است». چنین پاسخی کاملا اشتباه است. همیشه باید سعی کنیم در برابر بازیکن ۱ آل-این بزنیم. اما چرا؟
بیایید برد و باخت این فرض را دقیقتر بررسی کنیم:
در برابر بازیکن ۱ –
میبریم – حال از برنده شدن جایزه نفر دوم مطمئن هستیم و با چیپ بیشتری در برابر بازیکن ۳ به رقابت خواهیم پرداخت.
میبازیم – بدشانسی آوردیم، اما همچنان 5,000 چیپ داریم و میتوانیم به رقابت ادامه دهیم.
در برابر بازیکن ۳ –
میبریم – چیپ-لیدر هستیم اما همچنان جایگاه دوم را نیز به دست نیاوردهایم. اگر بدشانسی بیاوریم در جایگاه سوم باستد خواهیم شد.
میبازیم – تورنومنت ما به پایان رسیده و در جایگاه سوم از بازی خارج میشویم. بازیکن ۱ توانست با داشتن چیپ کمتر از ما جایگاه دوم را به دست آورد.
اگر ما بازیکن ۱ باشیم خواسته ما این است که بازیکن ۲ و ۳ هدزآپ شوند. به این ترتیب بدون انجام هیچ ریسکی جایگاه دوم را به دست خواهیم آورد. حال فرض کنید بازیکن ۲ و ۳ با یکدگیر همعقیده باشند و روبروی هم قرار نگیرند، بازیکن ۱ تحت فشار خواهد بود و یا باید حرکتی کند یا توسط بلایندها حذف خواهد شد.
بازیکن ۲ شرایط تایتتری دارد و امیدوار است بازیکن ۱ توسط بلایند حذف شود یا بازیکن ۱ و ۳ روبروی هم قرار بگیرند.
در نتیجه وقتی بازیکنان حرفهای از فشار ICM صحبت میکنند، کاملا متوجه این منظور هستند که این فشار بسته به جایگاه بازیکن در فاینال-تیبل دارد.
- بازیکن با استک کمتر همیشه تحت فشار است و باید کاری انجام دهد.
- بازیکنان به دنبال کسی هستند که استک بیشتری نسبت به آنها داشته باشند و دوست ندارند روی کل استک خود ریسک کنند.
- بازیکنان با استک بالا از کسانی که نسبت به بازی در برابر آنها بیمیل هستند پول خوبی به دست میآورند.
- بازیکنان با استک متوسط کمی تایت هستند و امیدوارند که بازیکنان دیگر سریعتر حذف شوند.
در این قسمت از آموزش ما به توضیح یک مثال ساده با ۳ بازیکن پرداختیم تا به شما نشان دهیم که چگونه ICM میتواند بازیکنان را تحت فشار قرار دهد. میتوانید این موضوع را به تعداد بازیکنان بیشتری تعمیم دهید و شرایط را برای آنها بررسی کنید.
حرفهای شدن در ICM
محاسبه ICM به صورت دستی میتواند کمی سخت و زمانبر باشد، درنتیجه بسیاری از بازیکنان برای محاسبه آن از نرمافزار استفاده میکنند. یک نرمافزار ICM calculator تهیه کنید و سعی کنید ارزش چیپها را نسبت به مبلغ جایزه درک کنید.
توجه به نحوه کارکرد ریاضیات و ترکیب ارزش منتظره با مفهوم ICM میتواند تا حدی زیادی به تصمیمگیری شما در تورنومنت کمک کند.
هنگامی که استک کمی داشته باشید اصولا باید کارتهایی را انتخاب کنید که یا آل-این بزنید و یا فولد دهید. چرا که میزان چیپ زیر دست شما اجازه استفاده از استراتژیهای مختلف را به شما نخواهد داد. سعی کنید یک استراتژی کلی برای آل-این زدن در شرایط مختلف داشته باشید تا از حذف شدن خود جلوگیری کنید.
روانشناسی فاینال-تیبل تورنومنت
باید بدانید که پوکر منطقی بازیکنان در میز پایانی به دلیل فشار عصبی بیش از حد تحت تاثیر قرار میگیرد. البته این تاثیر در هر بازیکن متفاوت است و نمیتوان در یک لحظه این مشکل را برطرف کرد.
با این حال نکات زیر را در ذهن خود بسپارید:
- قبل از رسیدن به میز پایانی ذهنیت خود را در مورد آن قوی کنید.
- داشتن اطلاعات درست از نحوه پرداخت جوایز میتواند تا حدودی از استرس شما کم کند.
- فشارهای عصبی با گذشت زمان پس از رسیدن به میز نهایی به آرامی از بین میروند.