شروع بازی پوکر با پول کم و بانکرول کوچک

پوکر و هنر وانمود کردن

  • 10/05/2019
  • 0

در درس‌هایی که ارائه می‌دهیم متوجه می‌شوید آخرین چیزی که باید به آن فکر کنید قدرت واقعی دستتان است همچنین موضوعی که این بازی را خاص می‌کند و می‌تواند جذاب و سودمند باشد، هنر فریب دادن حریف است.

مسئله دشواری که در این درس به توضیح آن خواهیم پرداخت این است که چگونه در برابر حریفی که دو یا سه مرحله از سطوح فکری پوکر را می‌گذراند بازی کنیم. اگر بخواهیم مرور کنیم مرحله دوم فکر کردن به اینکه «حریفم چه کارتی دارد؟» و مرحله سوم به اینکه «حریفم فکر می‌کند من چه کارتی دارم؟» مربوط بود. برای وانمود کردن به داشتن یک دست، حریف شما باید حداقل توانایی فکر کردن در مورد کارت شما را داشته باشد و فقط به دست خودش فکر نکند. همچنین شما نیز باید برای این کار بتوانید تا مرحله سوم فکر کردن پیش بروید. یعنی اینکه در طول مدت بازی باید به تمام فاکتورهایی که حریف از آن‌ها برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند فکر کنید. این پروسه به تصویر ذهنی شما، تصویر ذهنی حریف، میزان استَک بازیکنان و شرایط و فاکتورهای دیگری بستگی دارد.

اصطلاح «وانمود کردن» در پوکر به این معنی است که شما سعی دارید مطلبی غلط را درباره دستتان برسانید. به طور کلی شما دو مطلب را می‌رسانید:

  1. شما قوی‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد هستید.
  2. شما ضعیف‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد هستید.

هر شرطبندی و عملی که اتفاق می‌افتد داستانی را در مورد دست شما می‌گوید، کاری که شما باید انجام دهید و هنر شماست این است که این داستان را قابل باور کنید. تاکتیک‌های مختلفی در مورد اینکه چگونه یک داستان سر هم کنید وجود دارد، اندازه ریزتان، اینکه در کدام مرحله شرطبندی می‌کنید، زمان‌بندی حرکات شما و میزان استکتان در این موضوع نقش مهمی دارند.

وانمود کردن به داشتن دستی قوی

با راه‌هایی که باعث قوی نشان دادن کارت شما می‌شوند شروع می‌کنیم.

رِیز پیوسته

از آنجایی که ریز پیوسته را در درس‌های قبلی توضیح دادیم وقت زیادی را صرف توضیح مجدد نمی‌کنیم. بازیکنان در طی سال‌های بازیشان متوجه این استراتژی شده‌اند و صرفا به خاطر اینکه شما پری-فلاپ رِیزر بوده‌اید به این معنی نیست که حتما با رِیز دادن روی فلاپ برنده دست می‌شوید. این که رِیز می‌دهید یا نه، چه مقدار رِیز می‌دهید باید بر پایه چندین فاکتور شامل: تصویر شما روی میز، پوزیشنتان، کارت‌های فلاپ، میزان استک و سبک بازی حریف باشد. درحالی که مهم است به نشان دادن اینکه دستتان قوی است ادامه دهید، این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که ریزهایتان باید یک داستان قابل باور تعریف کنند.

اندازه ریز شما مهمترین نقش را در پروسه وانمود کردن دارد و همچنین عواقبی را بر اساس اینکه حریفتان چگونه واکنش نشان می‌دهد به دنبال خواهد داشت. برای مثال شما در پوزیشن کات‌آف ریز می‌دهید و بیگ‌بلایند شما را کال می‌کند، فلاپ A79 می‌خورد که دو خال سوتِد دل نیز دارد. اگر شما آس داشتید با توجه به اینکه زمین دو خال سوتِد دارد چه مقدار شرطبندی می‌کردید؟ آیا اگر 1/3 پات ریز دهید حریف باور می‌کند که شما آس دارید؟ احتمالا خیر. در این مورد کسی که آس دارد معمولا بین ½ تا 2/3 پات ریز می‌دهد و کسی که پافلاش است نیز ممکن است برداشت اشتباهی پیدا کند.

این مطلب را از دست ندهید:   فیل هلموث: پوکریست بد اخلاق

شلیک دوم را با قدرت انجام دهید

اگر شما ریز پیوسته دهید، حریف کالتان کند و روی تِرن چِک دهید ضعف خود را می‌رسانید. اگر روی تِرن چِک بدهید چه داستانی می‌خواهید راجع به دستتان بگویید؟ اساسا شما فلاپ را از دست دادید، ریز پیوسته دادید و در حال حاضر امیدوارید که حریفتان چِک بدهد. به این دلیل که ریز پیوسته در همه بازیکنان فراگیر شده، بسیاری از آن‌ها شما را کال می‌کنند تا عکس‌العملتان را روی تِرن ببینند. اما شما سعی داشتید روی فلاپ نشان دهید چه دستی دارید؟ اگر واقعا آن دست را داشتید در تِرن چِک می‌دادید؟ اگر بخواهید داستان متقاعد‌کننده‌ای درباره دستتان بگویید نیاز دارید روی تِرن نیز رِیز دهید.

فرض کنیم فلاپ کارت‌های بی‌ربطی روی زمین قرار گرفت(مثل J63، بدون دراو) و تِرن آس خورد. این شرایط بهترین زمان برای توپ زدن شماست. حریف ممکن است شما را AK یا AQ خوانده باشد و روی فلاپ با یک پیر متوسط کال کرده باشد تا ببیند روی تِرن چه کاری انجام می‌دهید. حالا آس خورده و حریف متوجه می‌شود دست‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند او را شکست دهند و ادامه دادن بازی برایش سخت خواهد شد.

با توجه به اینکه شما کارت حریفتان را ضعیف در نظر گرفتید ریزی حدود ½ تا 2/3 پات می‌دهید تا او را فریب دهید. ترسو نباشید! بزرگترین علامت ترس این است که ریزی که روی تِرن می‌دهید هم‌اندازه ریز فلاپ باشد. اگر روی فلاپ پات 2000 بود و شما 1200 ریز دادید، بعد از کال کردن حریف این مبلغ به 4400 می‌رسد. اگر شما دوباره 1200 ریز دهید، نه تنها ریزتان با داستانی که می‌خواهید بگویید مغایرت دارد بلکه به حریف اجازه می‌دهید کارت ریور را به راحتی ببیند. از آنجایی که هدفتان فولد دادن حریف است، اینکه شما بهترین اندازه را برای ریزتان در نظر بگیرید نکته مهمی است.

سمی بلوف در پوکر

استفاده از پوزیشن برای نشان دادن قدرت دست

راه‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از پوزیشن می‌توانید دستتان را قوی نشان دهید. ریزها در پوزیشن‌های اولیه در پوکر نسبت به پوزیشن‌های آخر قابل باورترند، بازیکنان به ریزی که حریف در پوزیشن اولیه می‌دهد اهمیت بیشتری می‌دهند. بسته به سبک بازی بازیکنان سمت چپتان باید در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید آن‌ها را فریب دهید. همانطور گفتیم می‌توانید با توجه به پوزیشنتان در برابر بازیکنان تهاجمی وانمود کنید که دست قوی دارید.

ری-ریز در پری‌فلاپ

یک راه ساده برای این کار این است که پری-فلاپ هنگامی که پوزیشن دارید حریف را ری-ریز کنید. ری-ریز در پری‌فلاپ در پوزیشن دیلر یا کات‌آف تاثیر بیشتری نسبت به ریز در پوزیشن‌های بلایند دارد. اگر پری‌فلاپ بازیکنان شما را کال کنند به احتمال زیاد روی فلاپ چِک می‌دهند و می‌توانید با ریز پیوسته پات را از آن‌ها بگیرید.

ری-ریز در برابر ریز پیوسته

شرایط دیگری که در آن می‌توانید از پوزیشنتان استفاده و وانمود به داشتن دستی قوی کنید، هنگامی است که در برابر بازیکنی قرار دارید که بر حسب عادت در پوزیشن‌های آخر ریز می‌دهد و در تمام مواقع روی فلاپ ریز پیوسته می‌دهد. آپشن اولی که دارید این است که پری-فلاپ او را ری-ریز کنید و کنترل سایز پات را به دست بگیرید، سپس روی فلاپ او را از بازی بیرون کنید. اگر فقط کال کنید به او می‌فهمانید که دستتان خوب است، اما بیشتر در حد یک دست متوسط – به این دلیل که او را پری‌فلاپ ری-ریز نکردید. از آنجایی که او در همه مواقع روی فلاپ شرطبندی می‌کند، احتمالا 2/3 پات ریز می‌دهد، در بیشتر مواقع شما می‌توانید با رِیز ۲.۵ تا ۳.۵ برابر پات را از او بگیرید. روی یک فلاپ با کارت‌های پایین شما با این کار نشان می‌دهید که یک اورپِیر(پیر بالاتر از زمین مثل KK یا AA) دارید و اگر کارت عکس‌دار روی زمین بود نشان می‌دهید حداقل تاپ‌پیر هستید.

این مطلب را از دست ندهید:   باید و نبایدهای اُوربت در پوکر

کال کردن در برابر ریز پیوسته

در ادامه مثال بالا و در برابر بازیکنی که مداوم ریز پیوسته می‌دهد آپشن دیگر شما کال کردن ریز او و گرفتن پات روی تِرن است. البته برای به کار گرفتن این راه حل سبک بازی شما در برابر حریف و کارت‌هایی که روی فلاپ خورده برای به وجود آوردن یک داستان واقعی اهمیت زیادی دارند.

وانمود کردن به این که فلاش هستید

یکی از باورپذیرترین و موثرترین بلوف‌ها روی تِرن هنگامی است که فلاپ فلاش‌دراو دارد. فرض کنیم شما ریزی را روی پوزیشن دیلر کال می‌کنید و حریف روی فلاپ Q93 با دو کارت دل دوباره رِیز می‌دهد. با کال کردن روی فلاپ حریف در برابر شما بسیار محتاط‌ عمل می‌کند. بخاطر اینکه پری-فلاپ ممکن است با کارت‌هایی مثل KQ, QJ، QT، 77, TT و یا فلاش‌دراو کال کرده باشید. اگر روی تِرن کارت سوم فلاش بخورد، حریف به شما اجازه ریز می‌دهد و شما می‌توانید وانمود کنید که فلاش هستید. به این دلیل که احتمال تاپ‌پیر بودن شما نیز وجود دارد حریف شما مجبور می‌شود هر دستی را به جز یک دست قوی فولد دهد.

هنر وانمود کردن در پوکر

وانمود کردن به داشتن دستی ضعیف در پوکر

بیشتر بازیکنان تصور می‌کنند وانمود کردن فقط برای زمانی است که می‌خواهید نشان دهید دست قوی دارید و باعث فولد حریف شوید. در حالی که شما می‌توانید وانمود به داشتن دست ضعیفی کنید و با این هنر باعث شوید حریف پول بیشتری به شما بدهد.

وانمود کردن به این که ریز پیوسته می‌دهید

این یکی از بهترین استراتژی‌ها در برابر بازیکنان تهاجمی است. به این دلیل که ریزهای پیوسته بسیار رایج هستند، بسیاری از بازیکنان تصور می‌کنند به این دلیل که شما پری-فلاپ رِیز دادید روی فلاپ رِیز می‌دهید. اگر شما روی فلاپ دست قوی مثل دوپِیر، سِت و یا حتی برخی مواقع تاپ‌پیر نیز به وجود بیاورید و مقداری کمتر از همیشه ریز پیوسته دهید، حریفتان را ترغیب به ری-ریز می‌کنید. برای مثال: روی زمینی مثل KXX پات حدود 450 است، ریز مناسب در این شرایط حدود 200 است. این ریز به اندازه کافی کوچک است که به حریف ضعف شما را نشان دهد و احتمال فولد شما را بالا در نظر بگیرد. این مورد در مواقعی بسیار سودمند خواهد بود که عکس‌العمل حریف در برابر شما آل-این باشد و فکر کنند با این کار باعث فولد شما می‌شوند.

ریز کاوشی(Probe Bet) با دست‌های قوی

همانطور که شما وانمود می‌کردید ریز پیوسته می‌دهید می‌توانید با ریزهای ضعیف در برابر پری-فلاپ رِیزر مقداری زیادی پول از او ببرید. شما نباید آنقدر کم رِیز دهید که دستتان قوی به نظر برسد، باید مقداری رِیز دهید که حریف تصور کند شما سعی دارید قدرت دستتان را نشان دهید. این ریز اغلب نزدیک به  ½ پات است. برای مثال، اگر شما روی فلاپ KQ5 سِت 5 باشید و پات حدود 950 باشد، ریز معقول برای این استراتژی نزدیک به 350 است. شما وانمود به داشتن دستی مثل QJ، QT، KT و یا JT می‌کنید و رِیز کم شما باعث این می‌شود که بازیکن تهاجمی سعی کند بازی را از شما بگیرد.

وانمود کردن یک هنر است

همانطور که سطح بازیتان پیشرفت می‌کند، شما هربار که وارد پاتی که می‌شوید وانمود به داشتن کارتی می‌کنید. برای بیرون کردن حریفتان از بازی باید یک مرحله از آن‌ها عمیق‌تر فکر کنید. چه هدفتان فولد، کال و یا ترغیب بازیکنان به رِیز باشد، شما باید چندین فاکتور را برای وانمود کردن در برابر آن‌ها به کار بگیرید. از این به بعد در هر دستی که هستید راجع به طرز فکر حریفتان فکر کنید و سعی کنید با استفاده از آن و هنر خود تا جایی که می‌توانید چیپ آن‌ها را ببرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *