در این آموزش پوکر به بررسی چیپ مستقل یا ICM در تورنومنت میپردازیم، این اصطلاح میزان سهم هر یک از بازیکنان از جایزه را – متناسب با مقدار استک آنها تعیین میکند. با توجه به این مفهوم مقدار چیپ شما در تورنومنت میتواند با مبلغ جایزه مقایسه شود.
جدول محتوا
ICM چیست؟
ICM بیشتر در تورنومنتهای SNG متداول است اما میتواند در تورنومنتهایی که تعداد جایزه بالا است نیز استفاده شود. بازیکنان SNG باتجربه با این مفهوم آشنا هستند و از آن استفاده میکنند، اما بسیاری مکانیزم آن را نمیدانند و در محاسبه آن ضعف دارند.
ریشه ICM در ارزش غیرخطی چیپهای تورنومنت است. در تورنومنتها ارزش مقدار چیپی که دارید معمولا کمتر از مقدار جایزه است.
به طور مثال در یک میز SNG شش نفره با ورودی 20$ و جایزه 84$ برای نفر اول و 36$ برای نفر دوم، شما بازی را با 1500 چیپ شروع میکنید که معادل 20$ است. اگر شما همه بازیکنان روی میز را ببرید در انتها 9000 چیپ خواهید داشت، اما مقدار بردتان (84$) معادل ۴.۲ برابر پولی است که با آن شروع کردید. شاید به نظر عادلانه نرسد اما پول جایزه بین بازیکنان تقسیم میشود، اگر با مفهوم ICM آشنا باشید، میتوانید با کمک آن به خوبی ارزش چیپهایتان را درک کنید.
مکانیزم محاسبه ICM یا چیپ مستقل
بیایید با استفاده از یک مثال مکانزیم عملکرد این اصطلاح را بررسی کنیم:
- SNG نولیمیت-هولدم ۶نفره ورودی 20$
- جوایز: 84$ / 36$
- استک شروع: ۱۵۰۰ (چیپ کل بازیکنان = ۹۰۰۰)
- ریک ۴۵۰۰ چیپ دارد، استو ۲۷۰۰ و مارک ۱۸۰۰
- بلایند: 150/300
محاسبه این موضوع بر اساس این موضوع است که هر بازیکن نسبت به جایزه نفر اول چقدر سهم دارد، باید ببینیم هر بازیکن از مقدار کل چیپها چند درصد سهم دارد و آن عدد را ضربدر جایزه نفر اول(84$) کنیم.
در ادامه باید فهمید که هر بازیکن چقدر از جایزه نفر دوم(36$) سهم خواهد داشت. این محاسبه کمی پیچیدهتر از حالت اول است، اما به هر حال میتوانید آن را انجام دهید.
اگر ریک برنده نشود چند راه برای محاسبه مقدار چیپ نفر دوم وجود دارد. سهم او در جایگاه دوم برابر با جمع تمام دفعاتی است که نفر اول نمیشود اما بازیکن باقیمانده را شکست میدهد. سهم ریک در جایگاه دوم به این شکل محاسبه میشود:
همین کار را نیز باید برای استو انجام دهیم:
و مارک:
و اگر این اعداد را با هم جمع بزنید به این نتیجه میرسید:
هر بازیکن با دانستن این اطلاعات میتواند از آنها سود ببرد. ریک باید بداند که میتواند در اغلب موارد وقتی استو بیگ-بلایند است آل-این بزند. استو میداند که اگر کال کند روی 38.7$ ریسک کرده است، اگر برنده پات شود نیز تنها نصف استک ریک را میبرد، بنابراین آدز کارت او برای برد باید بیشتر ۶۰٪ باشد تا او را کال کند و از آنجایی که فقط چند کارت هستند که در مقابل طیف کارتهای گسترده ریک این احتمال را خواهند داشت، او اکثر مواقع فولد میدهد. مارک میداند که اگر بازیکنان دیگر پات با هم درگیر شوند ممکن است به صورت خود به خود در جایگاه دوم قرار بگیرد، که این موضوع سهم او را از 27.09$ به حداقل 36$ میرساند.
محدودیتهای ICM در پوکر
محاسبه چیپ مستقل یکی از دقیقترین راهها برای آنالیز ارزش چیپهایتان در بازی SNG و تورنومنت است. اما به این دلیل که کاملا بر پایه ریاضیات است، در شرایط خاصی که ریاضیات در بازی نقشی ندارند کاربرد نخواهد داشت.
بیایید چند حالت از این شرایط را بررسی کنیم.
چیپ-لیدر بودن در تورنومنت
این یکی از اصلیترین محدودیتهای ICM است. اگر در یک SNG با ورودی 20$ دلار با چیپ کل 13,500 باشیم(۹نفره هر کدام 1500 چیپ) و استک بازیکنان به این صورت باشد: 6750, 2250, 2250, 2250 – در این شرایط ICM میگوید او در ۵۰٪ مواقع برنده است چرا که نصف مجموع کل چیپها را دارد. با اینحال اگر همه بازیکنان باتجربه باشند، بازیکنی که 6750 دارد میتواند از آن به عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند و ۶۰ تا ۶۵٪ مواقع برنده باشد. در این شرایط ICM نقش خاصی ندارد و چیپ-لیدر بودن به عنوان برتری بازیکن شناخته میشود.
چگونه بازی کنید…
اگر چیپ-لیدر هستید، ICM پیشنهاد میکند که آل-این دیگران را برای محافظت از لیدر بودنتان کال نکنید. اگر استک متوسطی دارید و کال کردن باعث چیپ-لیدر شدنتان میشود، ICM پیشنهاد میکند که این کار را انجام دهید، اما باید برنده شوید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.
اگرچه بازی تایت پایه موفقیت در مراحل اولیه بازی است، اما بیش از حد طیف کارتهایتان را تغییر ندهید، نباید بیش از حد نرمال در این بازی تایت باشید. به عبارت ساده در SNG فقط باید مقدار کمی بیشتر از فرمهای دیگر پوکر تایت باشید. با به دست آوردن چیپ در مراحل اولیه، شما به شکل سادهای به مرحله دریافت جایزه میرسید و از این حالت لذت خواهید برد.
ICM و مقدار بلایندها
ICM به مقدار بلایندها توجهی ندارد. توجه به این مبحث وقتی که بلایندها سنگین میشوند و یا بازیکنان استک بسیار کمی دارند مهم است. یک مثال میزنیم. استک بازیکنان 7100 ,4900 ,600 ,400 است. بلایند 300/600. محاسبه ICM به این شکل است:
در این شرایط با بلایند 300/600، ICM میگوید که استک مارک 12.99$ ارزش دارد و استک دویل 8.73$. نکتهای که در این شرایط مهم خواهد بود این است که در دست بعد چه بازیکنی روی بیگ-بلایند قرار خواهد گرفت. اگر مارک قبل از دویل روی بیگ-بلایند قرار بگیرد، ارزش سهم دویل بیشتر خواهد بود چرا که احتمال حذف شدن مارک بیشتر است.
چگونه بازی کنید…
اگر به زودی بیگ-بلایند به بیش از یک-سوم استک شما میرسد، قبل از هر کس دیگری آل-این بزنید تا از استکتان مراقبت کنید. نباید مجبور شوید تا روی بیگ-بلایند با دست ضعیفی کال کنید.
اگر شما استک کمی دارید اما احتمال دارد کسی قبل از شما حذف شود، بازی خود را بسیار تایت کنید.
ICM بلایندها را ثابت در نظر میگیرد
در محاسبات چیپ مستقل توجهی به بالا رفتن بلایندها و همچنین احتمال فولد بازیکنان نمیشود. یکی از سلاحهای مهم شما در پوکر به جز چیپ و کارتهایتان احتمال فولد حریف است که به شما اجازه میدهد یک پات را با آل-این زدن به موقع برنده شوید. هر چه مقدار استکتان کم شود احتمال فولد حریف نیز پایین خواهد آمد، اگر استکتان کمتر از 5BB شود این احتمال تقریبا از بین میرود چرا که حریفتان به راحتی شما را با هر کارتی کال خواهد کرد.
اگر شما بین 5 تا 9BB یا 8 تا 12BB در استک خود دارید، با بالا رفتن بلایندها به زودی در شرایط سختی قرار خواهید گرفت. در چنین شرایطی خطر بسیار به شما نزدیک است و احتمالا در مرحله بعدی بالا رفتن چیپها به شرایط 5BB خواهید رسید. محاسبات ICM هیچ توجهی به این موضوع ندارد و صرفا چیپ بین بازیکنان را متناسب با مقدار جایزه بررسی میکند.
چگونه بازی کنید…
اگر از نرم افزارهای محاسبه ICM استفاده میکنید تا طیف کارتهای خود را به دست آورید و در شرایطی هستید که اگر آل-این نزنید احتمال فولد خود را از دست میدهید، باید طیف کارتها را گسترش دهید و آل-این بزنید.
اگر یک بازیکن تایت در حال از دست دادن احتمال فولد خود است و آل-این میزند، باید آگاه باشید که احتمالا طیف کارتهای خود را گسترش داده و باید با دستهای بیشتری نسبت به حالتی که ICM به شما توصیه میکند کال کنید.
اگر میزان استک موثر در بازیکنان دیگر کمتر از 5BB است، طیف کارتهای خود را گسترش ندهید، چرا که احتمال فولد شما در برابر آن بازیکن از بین خواهد رفت – بازیکنی با 5BB یا کمتر چه 6BB یا 14BB داشته باشید با طیف دست گستردهای شما را کال خواهد کرد.
جمعبندی
کانسپت ICM جزو مفاهیم اساسی موفقیت در تورنومنت و SNG است. نیازی نیست که برای استفاده از آن ریاضیدان شوید، صرفا آگاه بودن از این کانسپت برای موفقیت کافی است. اگر تاریخچه دستهای خود را ذخیره کردهاید چند مورد از آنها را بررسی کرده و روی آنها فکر کنید. خارج از بازی و با استفاده از نرمافزارهای محاسبه ICM این کار را انجام دهید. بررسی حالتهای مختلف بهترین راه برای آموزش و یادگیری خواهد بود.
همانطور که در اول این آموزش برایتان مطرح کردیم، به دلیل غیرخطی بودن ارزش چیپهای تورنومنت، مقدار چیپی که روی آنها ریسک میکنید عموما ارزش کمتری نسبت به مبلغ جایزه دارد. همچنین باید بدانید که آخرین چیپ شما باارزشترین آنها است. اگر کاملا این مفهوم را درک کرده باشید متوجه خواهید شد که چیپهای شما در طول بازی بهترین بهترین سلاح ممکن هستند. موفق باشید!