آموزش پوکر اوماها – بازی بعد از فلاپ

پس از مطالعه آموزش های مبتدی پوکر اوماها امیدواریم در جایگاه خوبی قرار گرفته باشید و بازی را با میزهای سبک شروع کرده باشید.
پات-لیمیت اوماها بازی دراو، بکدور-دراو و دست‌های ناتس است. در آموزش‌های قبلی به شما یاد دادیم که بتوانید تصمیمات پایه را به درستی بگیرید و اشتباهاتی که منجر به باخت بسیاری از بازیکنان جدید در این بازی می‌شود را انجام ندهید.

نقطه شروع برای بازی روی فلاپ توجه به ظاهر کارت‌ها و خیس یا خشک بودن فلاپ است. سپس باید بتوانید دراوهای خود را تشخیص دهید، اوت‌ها و شانس برد خود را تخمین بزنید. در مرحله بعدی نگاهی به سبک بازی حریف می‌اندازیم و در آخر آن‌ها را جمع‌بندی کرده و نکات مهم را برایتان مطرح می‌کنیم.

آموزش پوکر اوماها – ظاهر فلاپ

فلاپ در پوکر

فلاپ‌ها در پوکر عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول فلاپ‌هایی مثل 8-9-10 با دو خال و دسته دوم فلاپ‌های مثل K-8-2 با سه خال مختلف. به دسته اول فلاپ‌های خیس و دسته دوم فلاپ خشک گفته می‌شود. برای درک بهتر مسئله فرض کنید A-A-x-x دارید (با ۴ خال مختلف)‌ و می‌خواهید تصمیم بگیرید که ریز دهید یا نه.

فلاپ ۱: 10h9h8s (با دو خال) در چنین شرایطی به ندرت پیش می‌آید که کسی استریت نباشد و یا دراو بسیار قوی نداشته باشد. در برابر بیشتر از دو بازیکن باید از پاکت آس ضعیف خود بگذرید. تقریبا هر کارتی که حریف داشته باشد می‌تواند در برابر شما دست ناتس به وجود آورد.

فلاپ ۲: 2c8dKh (سه خال متفاوت). برعکس حالت قبل به این فلاپ خشک یا پرت می‌گویند. هیچ فلاش یا استریت دراوی وجود ندارد و دو کارت ضعیف نیز احتمال ست شدن را کم می‌کنند. تنها خطری که وجود دارد ست کینگ (اگر حریف پری-فلاپ ریز نداده باشد احتمال ست شدن او بسیار کم است، مخصوصا روی میزهای سبک) و یا دو پیر است. در چنین شرایطی می‌توانید با خیال راحت‌تری ریز دهید. اگر با مقاومت حریف روبرو شدید باید حداقل او را پیر یا دوپیر و یا ست پایین در نظر بگیرید.

البته بیشتر فلاپ‌ها بین این دو حالت هستند. اما در کل برخی فلاپ‌ها بیشتر از بقیه به دست حریف کمک می‌کنند. این نکات را می‌توان از ریزهای پری-فلاپ بازیکنان تشخیص داد – به طور مثال ریز و ری-ریز به صورت تهاجمی بین بازیکنان نشان‌دهنده داشتن پیر قوی و یا کارت‌های برادوی (عکس‌دار و پشت‌سرهم) است و فلاپ‌هایی که کارت‌های ضعیفی دارند معمولا به این دست‌ها کمک نمی‌کنند. در پات‌هایی که چند بازیکن در آن وجود دارند فلاپ‌هایی که استریت و یا فلاش را کامل می‌کنند بسیار خطرناک محسوب می‌شوند.

همچنین باید زمانی که فلاپ پیر دارد نیز حواس خود را جمع کنید. تا زمانی که فول-هاوس و یا تریپس (تری-آف-کایند با دو کارت روی زمین) نشده‌اید نباید ریز حریف را کال کنید. حتی در چنین شرایطی به ندرت باید به دنبال استریت و یا فلاش بروید – ریسک زیادی وجود دارد که حتی در صورت کامل شدن دست به فول-هاوس ببازید. البته دقت کنید این فلاپ‌ها فرصت خوبی را برای بلوف زدن به وجود می‌آورند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع آموزش مربوط به بلوف را مطالعه کنید.

این مطلب را از دست ندهید:   آموزش پوکر اوماها – دست‌های شروع - قسمت اول

آموزش پوکر اوماها – محاسبه کارت‌های اوت

آموزش پوکر اوماها

در اوماها دراو شدن روی فلاپ بسیار رایج است. به همین دلیل باید بتوانید به سرعت کارت‌های «اوت» خود را درک کرده و تخمین بزنید. آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور مثال:

اوت‌های ناتس: این کارت‌ها دست شما را ناتس می‌کنند، بهترین استریت، بالاترین فلاش و بالاترین فول-هاوس را به وجود می‌آورند.

اوت‌های مرده (dead)‌: کارت‌هایی که دست شما را قوی می‌کنند اما ممکن است شخصی را استریت و یا فلاش بالاتر کنند.

اوت‌های کمکی: کارت‌هایی که روی ترن می‌خورند و تعداد اوت‌های شما را برای ریور بالاتر می‌برند. به طور مثال استریت هستید و ترن 2 دل می‌خورد، در این حالت فلاش-دراو نیز برای شما باز می‌شود.

اوت‌های کیلر: کارت‌هایی که اگر بخورند دست شما به هیچ‌وجه نمی‌بازد، به طور مثال بالاترین استریت-فلاش یا کاره را برایتان به وجود می‌آورد.

یک قانون کلی وجود دارد، اگر شما روی فلاپ ۱۵ اوت دارید نسبت به هر دستی برتری دارید. در چنین حالتی اگر پول خود را وارد پات کنید در درازمدت برنده خواهید بود.

نکته: در حالی که ممکن است این کار بازی خوبی تلقی شود اما به فاکتورهای متعددی وابسته است، شرایط دیگری نیز وجود دارند که در درازمدت سود بسیار بیشتری دارند.

در مقالات دیگر دست‌های دراو و احتمالات برد آن‌ها را در برابر دست‌های ساخته شد بررسی کرده‌ایم.

وقتی که روی فلاپ دراو هستید باید بدانید که آیا ناتس می‌شوید یا خیر. دنبال کردن دراوهای غیرناتس یکی از اشتباهات بسیار بد در پات-لیمیت اوماها است و در چنین حالتی فقط باید در برابر یک بازیکن قرار داشته باشید. ریز دادن در هنگام دراو انتخاب بسیار بهتری است – چرا که احتمال فولد حریف را نیز شانس بیشتری به شما خواهد داد.

آموزش پوکر اوماها – حریف‌های شما

آموزش پوکر اوماها

فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید نسبت به بازی حریف در پات-لیمیت اوماها در نظر بگیرید.

  1. تعداد بازیکنانی که فلاپ را می‌بینند: هر بازیکنی که فلاپ را می‌بیند ۶ ترکیب دوکارته مانند تگزاس هولدم در دست خود دارد. برای ۱ بازیکن باید شرایط را مشابه با ۶ دست هولدم در نظر بگیرید، ۲ بازیکن ۱۲ دست و به همین ترتیب ادامه دهید. در برابر ۵ بازیکن شما با ۳۰ دست هولدم مواجه هستید! تصور چنین وضعیتی به شما نشان می‌دهد که در پات-لیمیت اوماها همیشه باید به دنبال ناتس شدن باشید.
  2. سبک بازی حریف: انواع مختلفی از بازیکنان وجود دارند، کسانی که بعد از فلاپ فقط با کارت ناتس بازی می‌کنند، کال استیشن‌ها که با هر دستی کال می‌کنند، بازیکنان اگرسیو که عموما با ریز و ری-ریز به بازی می‌پردازند. شناخت بازی حریف یکی از نکات مهم در پات-لیمیت اوماها است که به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند. به طور مثال در برابر ریز یک بازیکن تایت فولد دادن دست‌ها بهتر است، شاید با همان دست بتوانید در برابر یک بازیکن لوز ری-ریز انجام دهید. اگر مشاهده کردید که یک بازیکن با دست‌های عجیب ریزهای سنگین را کال می‌کند از آن نت‌برداری کنید، این کار باعث می‌شود در آینده بتوانید از او سود خوبی به دست آورید.
  3. پوزیشنی که نسبت به حریف دارید: نوبت شما در بازی کردن بعد از فلاپ تاثیر بسیاری در استراتژی که به کار می‌برید دارد. دیلر بهترین پوزیشن ممکن است چرا که می‌توانید تمام حرکات حریف‌های خود را مشاهده کنید و سپس به تصمیم‌گیری بپردازید. با اینحال اگر در این شرایط نیز بازیکن سمت راست شما ریز دهد – یک بازیکن دیگر همچنان در دست باشد – ممکن است بین ریزر و بازیکن باقی‌مانده «ساندویچ» شوید. چرا که پوزیشن شما برای درگیری با ریز و ری-ریز آن‌ها اصلا مناسب نیست و در جنگ ریزهای آن‌ها به دام می‌افتید.
  4. چه کسی پری-فلاپ ریزر بوده است؟ بازیکنی که پری-فلاپ ریز داده است، بیشترین احتمال ریز دادن را روی فلاپ نیز دارد. اگر خودتان این کار را انجام دادی اینکه بخواهید ریز پیوسته دهید یا نه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد – تعداد بازیکنان، ظاهر فلاپ و نکاتی دیگری که در این آموزش مطرح کردیم. اگر شخص دیگری ریز پری-فلاپ بوده است و شما روی فلاپ مانستر شدید، می‌توانید تصمیم بگیرید چک دهید یا بازی را به او بسپارید (سپس می‌توانید یا چک-ریز و یا کال کنید)،  یا ریز دهید و امیدوار باشید ری-ریز شوید.
این مطلب را از دست ندهید:   آموزش پوکر اوماها – دست‌های شروع - قسمت دوم

در حقیقت انجام استراتژی درست به فاکتورهای زیادی وابسته است. هرچه تجربه بیشتری کسب کنید به شکل بهتری می‌توانید تصمیم‌گیری کنید و بهترین حرکت را انجام دهید.

اوماها پات-لیمیت فلاپ

جمع‌بندی

در قسمت پایانی آموزش پوکر اوماها فاکتورهایی را مطرح می‌کنیم که هنگام تصمیم‌گیری باید در مورد آن‌ها فکر کنید. این فاکتورها می‌توانند به شکل زیر تقسیم شوند:

  • همیشه با دقت فلاپ را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌تواند به قوی شدن دست حریف کمک کند.
  • همیشه برای قوی‌ترین دست دراو باشید.
  • بعد از فلاپ اوت‌های خود را در هنگام کال کردن بت‌ها در نظر بگیرید، آیا آن‌ها ناتس هستند؟
  • تا جایی که ممکن است در بهترین پوزیشن به بازی بپردازید، اگر دیلر نیستید مطمئن شوید که «ساندویچ» نمی‌شوید.
  • نسبت به سبک بازی حریف آگاه باشید، چه کسی به شما آسان‌تر پول می‌دهد و چه کسی بدون داشتن دست قوی شرطبندی می‌کند؟

هنگامی که شما استراتژی‌های پایه را بدانید برای بازی در میزها از لحاظ تئوری آماده می‌شوید، مقالات دیگر را نیز مطالعه کنید و با سعی کنید دانش خود را روی میز پیاده کنید. موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *