در این آموزش به بررسی چاپ شدن پات در پوکر (به آن Chop, Split, Tie نیز گفته میشود) میپردازیم، جایی که پات بین ۲ یا چند بازیکن تقسیم میشود.
این شرایط هنگامی به وجود میآید که قدرت دست دو یا چند بازیکن در شوداون با یکدیگر برابر باشد. چیپها به صورت مساوی بین برندگان تقسیم میشوند. این موضوع در پوکر اغلب نادیده گرفته شده و به ندرت درمورد ریاضیات آن صحبت میشود.
جدول محتوا
چاپ شدن پات در پوکر (Chop)
بیایید چند نکته را در این زمینه بررسی کنیم.
۱- چگونه چاپ شدن پات در پوکر روی احتمال برد ما تاثیر میگذارد؟
اگر احتمال چاپ شدن پات در پوکر را در نظر بگیریم، متوجه میشویم که گاهی اوقات ممکن است پات بین ما تقسیم شود و احتمال برد ما نیز افزایش مییابد. اگر دستی ۱۰٪ مواقع احتمال چاپ شدن داشته باشد، ۵٪ به احتمال برد ما افزوده خواهد شد.
گاهی اوقات بازیکنان احتمال برد خود را صرفا در مقایسه با شانس بردشان در دست محاسبه میکنند. این قضیه میتواند منطقی باشد اما همیشه درست نیست. فرض کنید که ما و حریف روی فلاپ استریت مشابهی داریم. آمار نشان میدهد که احتمال برد ما در پات دقیقا ۵۰٪ است. آیا همیشه باید انتظار داشته باشیم که ۵۰٪ مواقع برنده پات شویم؟ مطمئنا خیر. در حقیقت ما برنده نمیشویم.
بلکه به این دلیل که احتمال چاپ شدن پات ۱۰۰٪ است، ۵۰٪ احتمال برد خواهیم داشت.
۲- برای گرفتن بلوف روی زمینی که چاپ میشود به چه پات-آدزی نیاز داریم؟
اصلا منظور ما از «گرفتن بلوف روی زمینی که چاپ میشود» چیست؟ فرض کنید حریف روی زمین 6789T بت میکند و ما 23 داریم (نولیمیت هولدم). از طرفی دست ما هیچ قدرتی ندارد، اما به صورت کلی با توجه به ۵ کارت روی زمین استریت هستیم. درنتیجه تا زمانی که حریف Jx نداشته باشد برنده پات خواهیم بود.
فرض کنید حریف نصف پات بت میکند، در این حالت برای کال کردن باید بیشتر از ۲۵٪ احتمال برد داشته باشیم. البته در این فرمول فرض شده است که ما برنده کل پات خواهیم شد. گرفتن بلوف در این حالت هنگامی درست است که مبلغ کال برای برد نصف پات مناسب به نظر برسد.
اگر مبلغ جایزه نصف پات است، به همین شکل احتمال برد ما نیز دو برابر میشود. یعنی در حالت عادی اگر نیاز داشته باشیم تقریبا ۲۵٪ مواقع برنده پات شویم، در چنین حالتی این عدد میتواند به ۵۰٪ برسد.
۳- چاپ شدن در پوکر و ریک (Rake)
اگر مطمئن هستید که حریف نیز دست ناتسی مثل شما دارد، باید مقدار پولی را که وارد پات میکنید کنترل کنید. بازی اشتباه در چنین شرایطی میتواند منجر به این شود که بیدلیل به کازینو ریک بدهید.
شرایط زیر را در نولیمیت هولدم تصور کنید. زمین: QTK5J – دست ما: A4 در چنین شرایطی شما استریت ناتس هستید. ۴ کارت استریت روی زمین وجود دارد و هرکسی که آس داشته باشد استریت است.
فرض کنید که دیپ-استک هستیم و در ریور بت میکنیم، حریف ریز بسیار سنگینی میدهد. ما ناتس هستیم، باید ری-ریز کنیم درست است؟ احتمالا نه، باید در نظر بگیرید که چقدر احتمال دارد حریف با 9 یا دستهای ضعیفتر ریز دهد. در بیشتر مواقع حریف نیز A دارد و پات چاپ خواهد شد. آنها ممکن است بلوف نیز بزنند، اما ری-ریز کردن در این شرایط باعث برد بیشتر ما نخواهد شد.
در حقیقت در این شرایط صرفا ریک بیشتری به کازینو میدهیم. یک بازیکن خوب اگر مطمئن باشد حریف هیچوقت با دست ضعیف ریز نمیدهد، جاست-کال میکند.
۴- چاپ شدن در پوکر و تخریب متقابل
بیایید مورد قبل را کمی بیشتر بررسی کنیم. فرض کنید که به شدت دیپ-استک هستیم و تصمیم میگیریم ری-ریز کرده و آل-این بزنیم، آیا حریف باید کال کند؟ بدون فکر کردن در مورد ریک، خیر. در این شرایط کال کردن با برگ ناتس هزینهبرتر از فولد دادن خواهد بود!
متاسفانه تقریبا غیرممکن است که بتوانیم از این اطلاعات در جهت برد خود استفاده کنیم، چرا که بازیکنان بسیار محدودی وجود دارند که بتوانند دست ناتس را فولد بدهند. همچنین اگر حریف کال کند، هر دو بازیکن فقط خودشان را با ریک دادن به سایت تخریب کردهاند!
این اشتباه ممکن است روی زمینهایی که به خودی خود ناتس هستند اتفاق بیافتد. فرض کنید که کارتهای روی زمین TJQKA هستند و مبلغ پات بسیار کم است. بازیکنان خوب در چنین پاتی بت نمیکنند، اصلا این بت چه هدفی میتواند داشته باشد؟ پات بین همه چاپ میشود، درنتیجه چرا باید بیدلیل ریک بدهیم؟ کار بیمنطق بسیاری از بازیکنان در این شرایط این است که شروع به آل-این زدن میکنند. بدون شک این انتخاب حق آنها است، اما این نوع بت توسط بیشتر بازیکنان غیراخلاقی محسوب میشود.
البته نکته قابل توجه در این حالت این است که اگر حریف متوجه باشد که کال کردن هزینهبرتر از فولد دادن است، آل-این زدن میتواند منطقی باشد! حریف فولد درستی داده است، همچنین ما توانستهایم پاتی را ببریم که ممکن بود چاپ شود.
اما ما ۲ مشکل بزرگ داریم.
۱- بیشتر افراد در این شرایط به بازی درست فکر نکرده و کال میکنند.
۲- حتی اگر حریف متوجه این موضوع باشد و بداند که برنده پات نمیشود و مقدار زیادی را نیز ممکن است از دست بدهد، باز هم میتواند کال کند تا مطمئن شود ما نیز برنده نمیشویم (تخریب متقابل). این حرکت برای حریف سودی ندارد، بلکه صرفا میتواند به دلیل عصبانی شدن او به دلیل انجام این حرکت غیراخلاقی باشد.
البته این رفتار میتواند در آینده برای تحریک حریف به کال کردن مفید واقع شود و باعث شود در شرایط مشابه پول زیادی را از دست بدهد.
۵- قوانین پوکر در مورد چاپ شدن در پوکر
بسیاری از مواقع مشکل بازیکنان مبتدی ممکن است بر اثر دستخوانی اشتباه باشد. ممکن است دو بازیکن «دست یکسان» داشته باشند، اما منجر به چاپ شدن پات نشود.
به طور مثال فرض کنید که دو بازیکن پیر K هستند، در این شرایط بازیکنی که کیکر قویتری دارد برنده خواهد شد.
جدول زیر نشاندهنده قدرت دستها و نحوه چاپ شدن آنها است.
نوع دست | ارزش | چاپ شدن |
رویال فلاش | برای همه یکسان است | در نولیمیت هولدم غیرممکن است دو نفر رویال شوند. در بازیهای دیگر (مثل Stud) پات چاپ خواهد شد. |
استریت فلاش | هر کس استریت فلاش بالاتری داشته باشد برنده است. | در نولیمیت هولدم غیرممکن است دو نفر استریت-فلاش یکسان داشته باشند. در بازیهای دیگر (مثل Stud) پات چاپ خواهد شد. |
کاره | شخصی که کاره بالاتری دارد برنده است. | همچنین در صورت کاره شدن زمین کیکر برنده میشود. |
فول-هاوس | کسی که ۳ کارت قویتری دارد برنده است. | اگر ارزش کارت ها یکسان باشد چاپ میشود. |
فلاش | هرکس کارت فلاش بالاتری دارد برنده است. | در نولیمیت هولدم غیرممکن است دو نفر فلاش یکسان داشته باشند. در فرمهای دیگر پات چاپ خواهد شد. |
استریت | استریت بالاتر برنده است. | اگر کارتها یکسان باشند چاپ میشود. |
تری-آف-کایند | کسی که کارت قویتری دارد برنده است. | این دست ۲ کیکر دارد. کیکر بالاتر برنده خواهد بود. اگر کیکر اول مشترک باشد، کیکر دوم برنده را مشخص میکند. |
دوپیر | هرکس پیر اول قویتری داشته باشد برنده است. | کیکر قویتر نیز برنده را مشخص میکند. |
پیر | پیر بالاتر برنده خواهد بود. | این دست ۳ کیکر دارد. کیکر بالاتر برنده را مشخص میکند. اگر کیکر اول یکسان بود، کیکر دوم برنده را مشخص میکند. اگر کیکر دوم یکسان بود، کیکر سوم برنده را مشخص خواهد کرد. |
هایکارت | بالاترین کارت برنده است. | به همین ترتیب کیکرهای بعدی برنده را مشخص خواهند کرد. |