برای پیشرفت در بازی پوکر باید بتوانید به مسائلی فراتر از کارتهایی که در دستتان است فکر کنید. فاکتورهای زیادی در هر شرایطی وجود دارد که روی تصمیمات شما و ارزش منتظره تاثیرگذار است. این فاکتورها ممکن است بسته به این که در تورنومنت هستید یا کش-گیم متفاوت باشند. در این درس تمرکز ما روی تورنومنت خواهد بود.
جدول محتوا
فاکتورهای موجود در تورنومنت
فاکتورهای زیادی در هنگام تصمیمگیری درباره یک دست وجود دارد. در حقیقت، لایههای فکری پیچیدهای در پوکر هستند که باعث جذاب شدن این بازی میشوند. ممکن است قبلا لیستهای مشابه را دیده باشید، اما لیست زیر که در کتاب Harrington on Hold’em ارائه شده است، مهمترین نکات اولیهای هستند که باید در هنگام تورنومنت در نظر بگیرید.
- مرحله تورنومنت (اولیه، میانی(حبابی)، فاینال تیبل و …)
- تعداد بازیکنان روی میز
- سبک بازی دیگران و شخصیت بازیکنان حاضر در میز
- تصویر شما روی میز
- میزان استک شما متناسب با بلایند و آنته
- میزان استک شما در برابر بازیکنان دیگر روی میز
- پوزیشن
- اتفاقاتی که قبل از رسیدن بازی به شما افتاده است
- تعداد بازیکنانی که سمت چپ شما هستند
- پات-آدز
- پوزیشن شما بعد از فلاپ
- پوکرفیس بازیکنان دیگر
- کارت شما
مراحل فکر کردن در پوکر
برای فکر کردن فراتر از کارتها، چند سطح و مرحله فکری وجود دارند که در برابر بازیکنان و در شرایط مختلف باید از آنها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر لطفا آموزش مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید، با این حال به طور کلی در ادامه آنها را مرور میکنیم:
- مرحله اول – من چه کارتی دارم؟
- مرحله دوم – حریف چه کارتی دارد؟
- مرحله سوم – حریف فکر میکند من چه کارتی دارم؟
- مرحله چهارم – حریف فکر میکند من فکر میکنم او چه کارتی دارد؟
- مرحله پنجم – میتوانید به همین ترتیب ادامه دهید…
به صورت ایدهآل شما همیشه باید یک مرحله عمیقتر از حریف فکر کنید. در نتیجه اگر آنها قادر نیستند در مورد کارت شما فکر کنند(به مرحله دوم فکر کردن نمیرسند)، نیازی ندارید وارد مرحل سوم شوید و بیدلیل ذهن خود را خسته کنید.
آموزش تصمیمگیری
همانطور که گفتیم، کارتی که در دستتان قرار دارد فقط بخش کوچکی از ماجراست. بسیاری از بازیکنان با این عقیده موافق هستند اما روی میز و در هنگام تصمیمگیری به درستی آن را انجام نمیدهند. به علاوه بازیکنان پوکر آنلاین میتوانند عادتهای بدی در این زمینه که پیدا کنند که از موفقیتشان در پوکر جلوگیری میکند. چرا که در بازی آنلاین اولین چیزی که بازیکنان میبینند کارتشان است و از لحاظ روانی تاثیر بسیار بیشتری در تصمیمگیری آنها نسبت به پوکر لایو میگذارد. حتی اگر کارتتان را ببینید، باید خودتان را مجبور کنید که در برخی شرایط روی حریف و عوامل دیگر تمرکز کنید تا اینکه صرفا وابسته به کارت باشید.
بنابراین زمانی که ما «پروسه تصمیمگیری» را مطرح میکنیم، منظور این است که مراحل دیگری که در هر دست از ذهنتان عبور میکند و روی تصمیماتتان تاثیرگذار است را بررسی کنید. در این قسمت از آموزش فرض میکنیم شما یک بازیکن ماهر هستید و آخرین چیزی که به آن توجه میکنید کارتتان است.
- حرکاتی که بازیکنان قبل شما انجام دادهاند را مشاهده کنید.
- درباره فاکتورهای موثر روی شرایط و سبک بازی دیگران در دستهای قبلی فکر کنید.
- با توجه به مورد قبلی به هر بازیکن طیف کارتی را نسبت دهید.
- امیدوار باشید دستی داشته باشید که نسبت به شرایط و با توجه به فاکتورها موثر باشد.
- به کارت خود نگاه کنید و ببینید که آیا بازی با آن در این شرایط معقول است یا خیر.
- حرکت درست را پیدا کنید و ری-اکشن بازیکنان دیگر را پیشبینی کنید.
- حرکت درست را انجام دهید.
این نوع فکر کردن ناقص است و در هر شرایطی نمیتوانید روی آن حساب کنید. اما چرا؟ – به این دلیل که شما با فکرتان با بازیکنان دیگر بازی نمیکنید. بلکه همچنان اجازه میدهید کارتها نقش مهمی در بازیتان ایفا کنند. لیست زیر حالت بهینه شده این پروسه است.
- حرکاتی که بازیکنان قبل شما انجام دادهاند را مشاهده کنید.
- درباره فاکتورهای موثر روی شرایط و سبک بازی دیگران در دستهای قبلی فکر کنید.
- با توجه به مورد قبلی به هر بازیکن طیف کارتی را نسبت دهید.
- حرکت درست را پیدا کنید و عکسالعمل بازیکنان را در ذهن خود بررسی کنید.
- مشخص کنید به چه کارتی برای بازی در این شرایط احتیاج دارید.
- اگر دست شما فاکتورهای لازم را داشت نتیجه را تا شوداون حدس بزنید.
- حرکت درست را انجام دهید.
نکته اینجاست که مورد ششم لیست اول در لیست دوم به مورد چهارم تبدیل شد. مورد پنجم لیست دوم کاری است که بیشتر بازیکنان خوب انجام میدهند، اما اگر در ابتدا بر اساس کارتتان تصمیم بگیرید این نوع تصمیمگیری بسیار سخت خواهد بود.
البته در نظر داشته باشید که ارزش منتظره همیشه باید جزوی از تصمیمگیریتان باشد و تمام تصمیمات شما را محدود خواهد کرد. اما مفهوم این مسئله این است که همیشه باید بعد از اینکه حرکت درست را تشخیص دادیم به کارت خود فکر کنیم. در پری-فلاپ این موضوع به این منظور است که قبل از اینکه تصمیم درست را نگرفتهایم نسبت به کارت خود حساس نشویم. اما پروسه تصمیمگیری فقط به پری-فلاپ محدود نمیشود. بلکه به تمام مراحل بازی مرتبط است.
در مجموع این نوع تفکر به این معنی نیست که صرفا بلوف بزنید یا کاری غیرمنطقی انجام دهید، بلکه به این معنی است که ما کارت خود را در آخرین مرحله از فکر کردن و نه در وسط آن در نظر میگیریم. این نوع فکر کردن بازیکنان بزرگ را از بازیکنان خوب جدا میسازد. بسیاری از بازیکنان فکر میکنند که مفهوم پوکر را درک کردهاند، اما اگر نگاهی به آنها بیاندازیم بازی آنها کاملا وابسته به کارت است. کلید موفقیت برای رسیدن به این موضوع تمرین کردن آن است و باید با استفاده از تمرین و تکرار این عادت را به خود آموزش دهید و در ناخودآگاه خود وارد کنید.
دست مثال – یک کال سخت
- تورنومنت نولیمیت-هولدم (آنلاین)
- فاینال تیبل
- بلایندها: 200/400 + 25 آنته
- شما و حریفتان هر کدام 15000 چیپ دارید.
مشاهدات
حریف شما یک بازیکن لوز-اگرسیو باتجربه است. نقطه ضعفش در پوکر این است که با استفاده از ناخودآگاهش بازی میکند و سبک بازی خود را تغییر نمیدهد. در مشاهدات قبلی خود دیدهاید که او علاقه زیادی به هایکارتها دارد. او همیشه بازی تهاجمی خود را بعد از فلاپ با ریز پیوسته ادامه میدهد، اما متوجه شدهاید که وقتی فلاپ برای او میخورد ریز سنگینتری میدهد. همچنین او بازیکنی نیست که به راحتی بترسد و شاهد این بودهاید که با یک دست متوسط ریزهای سنگینی را کال کرده است.
پری-فلاپ
بازی تا حریف شما که روی کات-آف نشسته است فولد میشود و او 1000 ریز میدهد. با توجه به مشاهدات میتوانید دست او را به کارتهایی مثل Ax, K9+, Q9+, J9+ و یا هر پاکت پیری نسبت دهید. همه بازیکنان فولد میدهند و شما در پوزیشن بیگ-بلایند
تصویر ۱
چندین راه برای بازی کردن این دست با توجه به شرایط وجود دارد. فولد، ری-ریز و کال آپشنهای شما هستند.
داشتن
اما اگر نسبت به حریف برتری داریم آیا نباید ری-ریز کنیم؟ در این حالت سطوح فکری پوکر مطرح میشوند، او به اندازه کافی باتجربه است که متوجه این شود که ما میدانیم او یک بازیکن اگرسیو است. همچنین میداند که ری-ریز ما نیاز نیست خیلی سنگین باشد چرا که میدانیم او یک بازیکن تهاجمی است. با توجه به سایز استک، او بازیکنی است که میتواند به راحتی آل-این بزند و با تظاهر به داشتن یک کارت مانستر ما را مجبور به فولد دادن کند. حتی اگر مطمئن باشیم حریف کارت مناسبی ندارد،
با توجه به اینکه در فاینال تیبل هستیم و پاتها ارزش زیادی دارند و نسبت به حریف و الگوهای شرطبندی او اطلاعات خوبی داریم، کال کردن در این شرایط انتخاب مناسبی است.
فلاپ
فلاپ
تصویر ۲
چطور باید با این دست بازی کنیم؟ ریز دادن مشکلی ندارد اما ترجیح بر این است که در برخی موارد ریز دهیم و در مواقع دیگر چک را انتخاب کنیم. همچنین از آنجایی که ما با یک بازیکن اگرسیو مواجه هستیم که قابلیت این را دارد پراب-بت یا ریز کاووشی بدهد، بیایید سایز پات را کنترل کنیم و بازی او را ارزیابی کنیم. با توجه به مشاهدات قبلی خود میتوانیم بفهمیم که فلاپ برای او خورده است یا خیر، درنتیجه بدون اینکه هزینه زیادی متحمل شویم میتوانیم اطلاعات خوبی کسب کنیم.
ما چک میدهیم و حریف ½ پات ریز میدهد:
تصویر ۳
این ریز به چه معنا میباشد؟ تقریبا هیچ چیز جدیدی در آن وجود نداشت و کاملا با مشاهدات ما منطبق بود، به دلیل کم بودن مبلغ ریز او احتمال اینکه آس داشته باشد کم است. همچنین اگر آس داشته باشد آیا ریز بیشتری نمیدهد تا در مقابل دراوها از کارتش مراقبت کند؟ احتمال اینکه او آس داشته باشد بسیار کم است و کارتهای زیادی وجود دارند که او ممکن است داشته باشد. او ممکن است کینگ با کیکر ضعیفتر داشته باشد، پاکت متوسط و یا فلاش-دراو باشد. اختصاص دادن این طیف کارتها به او بسیار گسترده است، اما حداقل متوجه این نکته هستیم که به احتمال زیاد در این شرایط نسبت به او برتری داریم. میتوانیم کال یا ری-ریز کنیم.
ریز دادن در این شرایط دست ما را تعریف خواهد کرد. بسیاری از بازیکنان حس میکنند چک-ریز کردهایم و ما را آس میخوانند. با این حال چک-ریز میتواند ما را در برابر این بازیکن در شرایط سختی قرار دهد. از آنجایی که او میداند ما فکر میکنیم اگرسیو است، این نکته را میداند که ما نیاز نداریم آس داشته باشیم تا او را چک-ریز کنیم. که این نتیجه را میدهد که ممکن است دوباره به ما آل-این بزند و وانمود کند آس دارد و ما را وادار به فولد کند. همچنین میدانیم که او قابلیت این کار را دارد و حال باید با استفاده از سطوح فکری در پوکر به یک تصمیم درست برسیم.
آیا ما در این شرایط بیش از حد فکر میکنیم؟ ممکن است. در مقابل یک بازیکن کمتجربه و لوز-اگرسیو نیاز نداریم که تا این حد عمیق فکر کنیم. اما حداقل کاری که باید بکنیم این است که تبعات ریز را در نظر بگیریم. نتیجه ریز دادن میتواند این باشد که حریف کارت ضعیف خود را که ممکن بود با آن در مراحل بعدی به ما پول بیشتری بدهد را فولد دهد.
کال کردن چطور؟ این نوع کال کردن نوعی شناور کردن بازی محسوب میشود. اساسا هدف ما به این شکل خواهد بود که یا به همین شکل ترن را ارزیابی کنیم و یا اینکه سعی کنیم با بلوف زدن پات را جمع کنیم. مزیت دیگر کال کردن کنترل سایز پات میباشد.
در برابر این بازیکن ما کال را انتخاب خواهیم کرد. نکته دیگری که باید هنگام کال کردن در نظر بگیریم این است که، او چه دستی را به ما نسبت خواهد داد؟ اگر ما کارت قوی مثل AK یا AQ داشتیم احتمالا پری-فلاپ او را ری-ریز میکردیم، در نتیجه او این مورد را رد میکند. اگر AJ داشتیم احتمالا روی فلاپ با توجه به دراوهای موجود او را چک-ریز میکردیم. درنتیجه در بهترین حالت او ما را آس با کیکر ضعیف و یا به احتمال زیاد کینگ، پاکت متوسط و یا فلاش-دراو در نظر میگیرد.
ترن
ترن
تصویر ۴
اگر حریف QT داشته باشد خوردن جک برای او بسیار مطلوب است. باید نسبت به این موضوع هوشیار باشید، اما نباید در حال حاضر نگران دستهای مانستر بود. همچنین جک در حال حاضر ما را گات-شات استریت نیز کرده است. در این شرایط باید چک دهیم یا ریز کنیم؟ از آنجایی که جک کارت ترسناکی در این شرایط محسوب میشود ریز دادن در این شرایط ارزش خاصی ندارد. او به احتمال زیاد اگر آس داشته باشد ما را کال خواهد کرد و اگر نداشته باشد بلوفش را فولد میدهد. چک میدهیم تا پات را کوچک نگه داریم و بازی حریف را ارزیابی کنیم. حریف نیز چک میدهد.
ریور
ریور
مشابه با ترن، ریز دادن ارزش خاصی ندارد. مطمئنا او با هر کارتی روی ریور ریز خواهد داد، اما دستهای زیادی وجود ندارند که ممکن است ما را شکست دهند، مگر اینکه او آس داشته باشد. ما چک میدهیم و امیدواریم او نیز چک دهد. اما او به سرعت 4,500 ریز میدهد.
تصویر ۵
مفهوم ریز او چیست؟ آیا دست ما نسبت به او برتری دارد؟ در ظاهر ممکن است کال سختی به نظر برسد. اما از آنجایی که ما تمام توجه خود را روی دست قرار دادیم و طیف کارتهای حریف را برای هر کدام از حرکاتش محدود کردیم، جواب این مسئله ساده به نظر میرسد. اگر او آس، دو-پیر، ست یا استریت داشت دست را طور دیگری بازی میکرد. از آنجایی که او کارت قویای به ما نسبت نداده است و یک بازیکن اگرسیو میباشد، با توجه به ناخودآگاه خود تصمیم میگیرد و حس میکند تنها راه برد او ریز دادن است. بعد از فکر کردن به تمام فاکتورهای این دست کال را انتخاب میکنیم. حریف به ما QJ را نشان میدهد و برنده پات میشویم.