فلاپ ۷۱٪ دست نهاییتان را مشخص میکند. تمرکز این درس روی ترن است، جایی که ۸۶٪ دستتان مشخص شده است. بسیاری از متخصصان پوکر اعتقاد دارند که شرایط روی تِرن تقریبا سختترین قسمت از بازی است، بیایید بررسی کنیم که چگونه میتوانیم با استفاده از این قسمت نتایج بهتری بگیریم.
در تِرن دست شما تقریبا تعریف میشود. در این شرایط بیشترین دراو در بازی ایجاد میشود و شرطبندیها میتوانند بسیار سنگینتر باشند. بازی نولیمیت در فلاپ میتواند آسانتر باشد، مخصوصا هنگامی که دست خوبی دارید، اما روی ترن ممکن است کارت سوم فلاش بخورد یا استریت باز شود و شرایط را سخت کند. اگر همچنان در این مرحله در بازی حضور دارید یا باید کارت خوبی داشته باشید و یا حداقل نقشهای برای بلوف زدن.
مطالبی که در زیر مطرح میکنیم توجهتان را به تِرن جلب خواهد کرد.
جدول محتوا
تصویرتان روی میز را دوباره ارزیابی کنید
در ترن لحظات خوبی برای در نظر گرفتن اینکه چه تصویری روی میز دارید حاکم است. اگر مثل یک بازیکن تایت-اگرسیو بازی کردهاید و در هنگام کالهایتان دستهای خوبی نشان دادهاید، اگر کسی کالتان کرد تقریبا مطمئن باشید که دست خوبی دارد. یک مثال را بررسی میکنیم:
شما
البته این سبک برای شما دردسرساز خواهد شد، باید بدانید که حریفانتان سبک بازیتان را بررسی میکنند و به سرعت از آن سواستفاده خواهند کرد. برای جلوگیری از این نوع قابل پیشبینی بودن باید بازیتان را میکس کنید، کاری کنید حریفتان نتواند وقتی چک میدهید متوجه قدرت دستتان شود و شما را از بازی بیرون کند. قابل پیشبینی بودن نشانه ضعیف بودن بازی شماست.
دستهای دراو
جنبههای تهاجمی و تدافعی در بازی وجود دارد که میتواند مشخص کند شما کسی هستید که دراو هستید و یا حریفتان. وقتی باور دارید که در حال حاضر بهترین دست را دارید و حریفتان دراو است و نیاز دارد کارتش بخورد باید رِیز دهید. نه تنها روی فلاپ بلکه باید روی تِرن نیز رِیز دهید و نگذارید حریف یک کارت را رایگان ببیند. در اصل باید کاری کنید که از نظر ریاضیات دچار اشتباه شود. بسته به اینکه چه نوع دراوی دارد ممکن است چهار(استریتدراو) تا پانزده(فلاش و اپن استریتدراو) کارت اوت داشته باشد.
ریز ندادن به دو دلیل اشتباه است، یک اینکه به همان دلیل که گفتیم نباید بگذارید یک کارت را رایگان ببیند، دوم اینکه اگر چک دهید و در ریور کارتش نخورد هیچ پولی به شما نخواهد داد و دستش را ماک خواهد کرد. در نتیجه رِیز دهید، پول به دست بیاورید و امیدوار باشید کارت حریف نخورد.
اگر شما دراو باشید چطور؟ مطمئنا اگر مبلغ برای شما منطقی است باید به دستی که در آن هستید ادامه دهید. اگر روی فلاپ کال کردید اما روی تِرن کارتتان نخورد، احتمالا با ریزی مواجه میشوید که برایتان سنگینتر خواهد بود. این اتفاق معمولا میافتد. اگر حریفتان احتمال دهد که دراو هستید دلیل خوبی برای ریز دادن و پول گرفتن از شما پیدا میکند. اشتباه بسیاری از بازیکنان این است که روی فلاپ با توجه به آدزشان ریزی را کال میکنند و روی ترن در برابر یک ریز سنگین کارتشان را میریزند. اگر قصد دارید در چنین شرایطی ریزی را روی فلاپ کال کنید و ریور را نبینید باید آدز خوردن یک کارت را برای خودتان حساب کنید و با توجه به آن دست دراو خود را در نظر بگیرید.
اگر با ریزی روبرو شدید که آدزپات خوبی برایتان نداشت، میتوانید بعضی اوقات احتمالات جانبی را نیز در نظر بگیرید. احتمالات جانبی استریتدراو معمولا بیشتر از فلاشدراو است. به این دلیل که بسیاری از بازیکنان هنگامی که کارت سوم سوتِد روی زمین قرار میگیرد از ریز دادن اجتناب میکنند. دبلگاتشات معمولا بیشترین احتمال جانبی را دارد. زیرا برای بازیکنان دیگر قابل مشاهده نیست اما ۸ کارت اوت دارد و بهتر است تا ریور بازی را ادامه دهید، مخصوصا اگر زمین تکرار و کارت سوتد نداشته باشد.
کارتهای ترسناک در پوکر
کارت ترسناک کارتی است که غالبا دوست ندارید روی زمین ببینید. اگر دو کارت دل روی فلاپ باشد و کارتهای شما مشکی باشند، مطمئنا نمیخواهید یک دل دیگر روی ترن ببینید. اما اگر این اتفاق افتاد چه؟ در این حالت باید از دانشی که نسبت به حریف کسب کردهاید استفاده کنید. اگر حریف در برابر دو نفر یا بیشتر رِیز داد، احتمالا باید فولد دهید، چرا که او میداند احتمال اینکه یک نفر کالش کند زیاد است و دست خوبی دارد. در حالت دیگر اگر حریف کمی باهوش است، لوز است یا میل به بلوف زدن دارد، میتوانید کال کنید و یا تحت شرایطی رِیز دهید.
همچنین به جز توجه کردن به سبک بازی حریف باید برای تصمیمگیری حواستان به آدزپات نیز باشد. به شخصه معمولا پیشنهاد میکنیم که از کارتهای ترسناک به نفع خودتان استفاده کنید تا اینکه دفاعی باشید. به یاد داشته باشید اگر کارتی برای شما ترسناک است ممکن است برای حریف نیز به همین شکل باشد.
شناور کردن فلاپ و بازی در ترن
شناور کردن فلاپ به معنی کال کردن یک ریز پیوسته روی فلاپ با دستی ضعیف با داشتن پوزیشن است، در این شرایط شما سعی دارید حریف را روی ترن از بازی بیرون کنید. این استراتژی براساس این علم انجام میشود که میدانید بیشتر دستها روی فلاپ توسعه پیدا نمیکنند. بسیاری از اوقات بعد از تهاجمی بودن در پری-فلاپ بازیکن حس میکند روی فلاپ نیز باید به آن ادامه دهد تا بتواند پات را بگیرد. وقتی که ریز پیوسته او کال میشود او حسی مبنی بر این دریافت میکند که حریف دستی دارد که برایش ارزش سرمایهگذاری داشته است. وقتی که این نگرانی در او پیش میآید روی تِرن به او چک میدهد و شخص مقابل با رِیز دادن باعث میشود کارتش را بریزد و برنده پات شود.
با توجه به این قانون که اکثر کارتها با فلاپ کانکت نمیشوند استراتژی بازی شناور میتواند بسیار موفق عمل کند، در این حالت بازیکن بیشتر با حریف بازی میکند و نه با کارتهایش. البته بعضی کارتها ممکن است روی ترن بخورد که حس کنید باید بازی را ترک کنید، اما وقتی زمان عمل کردن است از آن نترسید. البته همیشه احتمال این وجود دارد که در برابر یک دست قوی قرار داشته باشید یا حریف به صورت اتفاقی با فلاپ کانکت شده باشد. با اینحال پوکر سرشار از ریسک است و تا زمانی که با آن مواجه نشوید نمیتوانید در مسیر حرفهای شدن قرار بگیرید.
توپ دوم را بزنید
ریز دوم بهترین استراتژی در برابر بازیکنی است که فلاپ را شناور کرده. مطمئنا کال شدن ریز پیوسته شما توسط حریف میتواند باعث ترسیدنتان و اینکه فکر کنید حریف ممکن است چه کارتی داشته باشد شود. این استراتژی بر پایه همین نگرانی استفاده می شود و اگر برای بار دوم رِیز دهید و توپ دوم را بزنید اکثر بازیکنان میلی به کال کردن ندارند. اگر خودتان را جای حریف قرار دهید مطمئنا خواهید فهمید که ریز دادنتان برای بار دوم میتواند برای بیرون کردن او از بازی کافی باشد. شلیک دوم میتواند استراتژی مناسبی در برابر بازی شناور باشد. همانطور که در بالا ذکر کردیم ممکن است حریف کارت خوبی داشته باشد و شما در دام اسلو-پلی او بیافتید، در پوکر هیچ گارانتیای برای برد وجود ندارد.
چه شناور کردن بازی، چه شلیک دوم هیچوقت نباید کورکورانه و بدون فکر انجام شود. برای گرفتن نتایج بهتر باید حتما به سبک بازی حریف توجه کنید.
جمعبندی
اگر در بسیاری از شرایط دیدید که در تِرن کارتتان چندان قوی نیست، احتمالا فقط با امیدواری بازی میکنید و لوز هستید. بسیاری از مواقع وقتی که بازیکن اگرسیو پری-فلاپ رِیز میدهند بازیکنان دیگر اگر کارت خوبی نداشته باشند برگشان را میریزند. در این شرایط اگر پوزیشن داشته باشید میتوانید با یک ریز خوب و مناسب برنده پات شوید.
مثل تمام شرایط دیگر پوکر همیشه باید بدانید که حریفتان چگونه بازی میکند. آیا حریفتان فقط با ترس و دستهای بسیار خوب بازی میکند یا اینکه از تهاجمی بودن لذت میبرد و از فلاپ تا ریور نیز به آن ادامه میدهد؟
کلمه تِرن(Turn) به معنی چرخاندن میباشد و به این دلیل ترن نامیده شده که در آن بازی میتواند کاملا تغییر کند و کارتی بخورد که ورق را بچرخاند. تِرن وقت مناسبی برای تصمیمگیری است. وقتی وارد ترن شدید تقریبا بلیطتان را برای رفتن به ریور گرفتهاید. البته زمانهایی که دراو هستید استثنا محسوب میشوند.
وقتی که شرایط برایتان مناسب نبود تصمیمگیری درست و خارج شدن از بازی معمولا بهترین کار است. پولی که ذخیره میکنید پولی است که به دست آوردهاید!