آموزش پوکر تگزاس هولدم

پوکر تگزاس هولدم چیست و چگونه بازی می‌شود؟

  • 13/06/2019
  • 0

پوکر تگزاس هولدم محبوب‌ترین سبک بازی پوکر در جهان است. تمام تورنومنت‌های بزرگ جهان (به طور مثال WSOP, WSOPE و WPT) این فرم بازی را به عنوان فرم اصلی خود در نظر می‌گیرند. در حقیقت تگزاس هولدم محبوب‌ترین فرم بازی است، البته کسانی که با پوکر آشنا نیستند احتمالا از فرم‌های دیگر اطلاعی ندارند.

آموزش و یادگیری پوکر تگزاس هولدم سخت نیست، اما اجازه ندهید این سادگی شما را گمراه کند. شرایطی که در بازی‌های حرفه‌ای به وجود می‌آید ممکن است بسیار پیچیده شود. ممکن است قوانین آن را در یک روز یاد بگیرید،‌ اما یک عمر طول می‌کشد تا حرفه‌ای شوید.

اگر اولین بار است که می‌خواهید به بازی بپردازید، در ادامه به طور کامل قوانین پایه و نحوه بازی را به شما آموزش خواهیم داد.

قوانین پوکر تگزاس هولدم

به توضیح مفاهیم اولیه می‌پردازیم. شاید این مفاهیم در ابتدا پیچیده به نظر برسند اما مطمئن باشید در کمتر از یک ساعت تمام آن‌ها را درک خواهید کرد. در تگزاس هولدم هر بازیکن با استفاده از ۵ کارت یک قانون از قوانین پوکر را تشکیل می‌دهد.

هر بازیکن ۲ کارت دارد که برای دیگران قابل رویت نیستند و فقط خود شخص باید آن‌ها را ببیند، سپس در طی مراحلی ۵ کارت دیگر روی میز قرار می‌گیرند. به کارت‌های روی میز «کارت‌های مشترک» یا کارت‌های روی زمین نیز گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها دست شما شکل می‌گیرد.

کارت‌های روی میز در ۳ مرحله پخش می‌شوند. کارت‌های مرحله اول سه عدد هستند و «فلاپ» نام دارند. کارت مرحله دوم «ترن» نامیده می‌شود. کارت مرحله سوم و آخرین کارت «ریور» است.

بازیکنان ۵ کارت خود را با استفاده از بهترین کارت‌های ممکن از بین ۷ کارت (۲ کارت در دست بازیکن و ۵ کارت روی زمین) می‌سازند. این ترکیب می‌تواند با استفاده از، ۲ کارت از کارت‌های بازیکن و ۳ کارت از زمین – ۱ کارت از کارت‌های بازیکن و ۴ کارت از زمین – ۵ کارت روی زمین تشکیل شود.

اگر همه بازیکنان کارت خود را بریزند(به اصطلاح فولد دهند) و فقط یک بازیکن در بازی بماند او برنده پول جمع شده روی میز است. به همین دلیل همیشه بازیکنی که کارت بهتری دارد برنده نمی‌شود. ممکن است شخصی بتواند با بلوف زدن باعث شود بازیکنان دیگر فولد دهند(کارت خود را بریزند) و برنده پول روی میز(پات) باشد!

آموزش پوکر تگزاس هولدم

در همه مراحل بازی شرطبندی انجام می‌شود:

۱- بعد از پخش شدن ۲کارت اول

۲- بعد از خوردن فلاپ

۳- ترن

۴- ریور

پس از انجام ۴ مرحله شرطبندی اگر دو بازیکن یا بیشتر در بازی حضور داشته باشند کارت آن‌ها نمایش داده می‌شود و به اصطلاح به «شوداون» – به انگلیسی showdown – رسیده‌ایم.

بازیکنی که قانون قوی‌تری نسبت به بازیکنان دیگر شکل داده باشد برنده پول روی میز یا پات است. حال به بررسی نکات تکمیل‌کننده دیگری در این مورد می‌پردازیم، آموزش دادن این موضوع با مصور کردن میز بازی بسیار آسان‌تر است.

باتون یا دیلر

روی میز یک چیپ سفید‌ رنگ به نام باتون وجود دارد که معمولا روی آن حرف “D” نوشته شده است قرار دارد، بازی در جهت ساعتگرد در جریان است. به بازیکنی که باتون روبروی او است دیلر یا کارت‌‌پخش‌کن گفته می‌شود، این چیپ سفید هر دست به نفر بعدی انتقال پیدا می‌کند و جایگاه یا پوزیشن بازیکنان را تعریف می‌کند. وقتی در کازینو بازی کنید بازیکنی که دیلر است کارت‌ها را پخش نمی‌کند بلکه شخصی برای این کار در میز حضور دارد، اما در بازی‌های خانگی کسی که کارت‌ها را پخش می‌کند دیلر است.

این مطلب را از دست ندهید:   قوانین پوکر تگزاس هولدم: لیمیت و نولیمیت – قسمت دوم

اولین بازیکن سمت چپ دیلر اسمال-بلایند (small-blind یا SB) نامیده می‌شود و به دومین بازیکن بیگ-بلایند (big-blind یا BB) گفته می‌شود. بازی چند مرحله دارد که به ترتیب پری-فلاپ (preflop یا بازی قبل از فلاپ)، فلاپ (flop)، ترن (turn) و ریور (river) نامیده می‌شوند.

آموزش پوکر تگزاس هولدم دیلر

همانطور که گفتیم باتون تعریف می‌کند که چه شخصی دیلر است. در پوکر تگزاس هولدم شخصی که دیلر است «بعد از خوردن فلاپ» آخرین نفری است که به بازی می‌پردازد و اسمال-بلایند نیز اول از همه بازی می‌کند.

باتون علاوه بر اینکه اسمال و بیگ-بلایند را تعریف می‌کند، مشخص می‌کند که پخش شدن کارت‌ها از کجا باید شروع شود. بازیکن سمت چپ دیلر باتون که اسمال-بلایند نامیده می‌شود اولین کارت را دریافت می‌کند و به همین شکل به هر بازیکن در جهت عقربه‌های ساعت یک کارت داده می‌شود تا زمانی که هر بازیکن دو کارت دریافت کند.

بلایندها

قبل از اینکه کارت‌ها پخش شوند دو بازیکن اسمال و بیگ-بلایند موظف هستند مبلغی را به عنوان شرط اولیه روی میز قرار دهند. این شرط‌ها اجباری هستند. بدون بلایندها بازی بسیار خسته‌کننده می‌شود چرا که هیچکس مجبور نیست پولی وارد بازی کند. بدون بلایندها بازیکنان می‌توانند آنقدر صبر کنند تا بهترین کارت پوکر(AA) به آن‌ها داده شود و شروع به بازی کنند. بلایندها بازی را به جریان می‌اندازند.

AA پوکر

در تورنومنت‌ها بلایندها طی مراحلی افزایش می‌یابند. بازیکنان به تدریج از بازی حذف می‌شود، پول جلوی بازیکنان(استک یا stack) رشد می‌کند و برای به پایان رسیدن تورنومنت لازم است که مبلغ بلایندها نیز افزایش یابد. اما در بازی‌های کش-گیم که با پول نقد هستند بلایندها ثابت می‌مانند.

اگر به میزهای پوکر آنلاین توجه کنید عددی روی آن‌ها نوشته شده است، به طور مثال 1000/2000. معنی این اعداد این است که مبلغی که اسمال-بلایند باید بدهد ۱۰۰۰ تومان و مبلغ بیگ-بلایند ۲۰۰۰ تومان است، عموما مبلغ اسمال نصف بیگ است. طبیعتا هرچه ارزش این اعداد بیشتر باشد میز سنگین‌تر محسوب می‌شود.

اولین دور شرطبندی: پری-فلاپ

اولین دور شرطبندی پس از اینکه اسمال-بلایند و بیگ-بلایند قرار داده شد و همه بازیکنان ۲ کارت خود را دریافت کردند شروع می‌شود. بازی از اولین نفر بعد از بیگ-بلایند که اصطلاحا به آن آندِردِگان (under the gun) گفته می‌شود شروع می‌شود، این اصطلاح برای کسی که اسلحه روی سر او قرار دارد استفاده می‌شود و به سخت بودن این پوزیشن اشاره دارد. این بازیکن سه انتخاب دارد:

  • Call یا کال: شرطبندی مطابق با مبلغ بیگ-بلایند.
  • Raise یا رِیز: افزایش دادن مبلغ شرطبندی با توجه به محدودیت‌ها و لیمیت بازی.
  • Fold یا فولد: ریختن کارت و خارج شدن از دست.

اگر یک بازیکن فولد را انتخاب کند، دیگر نمی‌تواند وارد دست شود و برنده دست نخواهد بود.

مقداری که یک بازیکن می‌تواند ریز دهد بستگی به نوع بازی دارد. در پوکر تگزاس هولدم کمترین ریز باید حداقل دو برابر مبلغ بیگ-بلایند باشد، و حداکثر ریز نیز کل پول یا چیپی است که یک بازیکن جلوی خود قرار داده است(به این حالت آل-این یا “all-in” گفته می‌شود).

 این فرم بازی نو-لیمیت یا “no-limit” به معنی بدون محدودیت نامیده می‌شود. فرم‌های دیگری نیز وجود دارند، مثل پات-لیمیت (pot-limit) که حداکثر ریز در آن به اندازه پولی است که در پات قرار دارد. البته فعلا نیاز نیست درگیر پیچیدگی‌های لیمیت شوید و داشتن اطلاعات اولیه درباره این موضوع کافی است.

بعد از اینکه اولین بازیکن(under the gun یا UTG) به بازی پرداخت، بازی در جهت ساعتگرد ادامه پیدا می‌کند و همه بازیکنان سه انتخاب کال، ریز و فولد را خواهند داشت. وقتی که آخرین نفر بازی را انجام داد شرطبندی بسته شده و پری-فلاپ به پایان می‌رسد و وارد فلاپ می‌شویم.

این مطلب را از دست ندهید:   کنترل باخت و رکود در پوکر

دور دوم شرطبندی: فلاپ

فلاپ در پوکر

در این مرحله ۳ کارت مشترک روی زمین قرار می‌گیرند که همه بازیکنان قادر به دیدن آن‌ها هستند و بازیکنانی که فولد نداده‌اند در این مرحله به بازی می‌پردازند.

در این دور از شرطبندی (و همینطور دورهای بعدی)، بازی از اولین نفر سمت چپ دیلر شروع می‌شود. علاوه بر انتخاب‌هایی مثل ریز، کال و فولد این بار اولین بازیکن آپشن چِک یا “check” را نیز خواهد داشت. به صورت ساده چک دادن به این معنی است که شخص هیچ عملی انجام نمی‌دهد و بازی را به نفر بعد خود واگذار می‌کند.

شرطبندی در جهت ساعتگرد انجام می‌شود و زمانی که آخرین نفر کال را انجام می‌دهد شرطبندی بسته شده و به مرحله بعد می‌رویم. دقت کنید که ممکن است همه بازیکنان چک را انتخاب کنند و بازی بدون اضافه شدن پول به مرحله بعد برود، همچنین اگر شخصی ریز دهد برای بازیکن بعدی دیگر آپشن چک وجود نخواهد داشت.

دور سوم شرطبندی: ترن

چهارمین کارتی که روی زمین قرار می‌گیرد تِرن نام دارد. شرطبندی کاملا مشابه با فلاپ انجام می‌شود. بازیکنان همان آپشن‌های قبلی چک، ریز، کال و فولد را دارند.

دور آخر شرطبندی: ریور

ریور در پوکر

پنجمین کارت مشترکی که روی زمین قرار می‌گیرد ریور نام دارد،‌ شرطبندی در این مرحله نیز کاملا مشابه با فلاپ و ترن است. وقتی که شرطبندی بسته شد، کارت بازیکنان رو می‌شود و شخصی که قوی‌ترین کارت را مطابق با قوانین پوکر داشته باشد برنده دست و پات خواهد بود. همانطور که قبلا نیز گفتیم آخرین مرحله شوداون یا “showdown” نامیده می‌شود.

شوداون

بازیکنان باقی‌مانده در دست یعنی کسانی که فولد نداده‌اند کارت خود را رو می‌کنند. در کازینو دیلر با دقت و مطابق با قوانین مشخص می‌کند چه بازیکنی برنده دست است. قوانین پوکر صرفا مختص تگزاس هولدم نیستند و برای فرم‌های دیگر نیز قابل استفاده هستند.

  • Royal Flush یا رویال فلاش – پنج کارت با خال یکسان و پشت‌سرهم به ترتیب از آس تا ده.

10s Js Qs Ks As

  • Straight Flush یا استریت فلاش – پنج کارت پشت‌سرهم با خال یکسان.

6h 7h 8h 9h 10h

  • Four of a Kind یا کاره – چهار کارت مشابه به همراه هر کارت دیگری.

Qd Qs Qh Qc 2h

  • Full House یا فول هاوس – سه کارت مشابه به همراه دو کارت مشابه.

8d 8h 8s Jd Js

  • Flush یا فلاش – به آن رنگ نیز گفته می‌شود، پنج کارت با خال یکسان.

9c 5c 2c 10c Qc

  • Straight یا استریت – پنج کارت پشت‌سرهم.

8s 9c 10h Js Qd

  • Three of a Kind یا سِت – سه کارت مشابه به همراه دو کارت دیگر.

4d 4c 0eea60e9c84ebcd5a37d4a94e80b4326 3126fde30323ec9de3444d79a7d2a930 Ah

  • Two Pair یا دوپِیر – دو کارت مشابه به همراه دو کارت مشابه دیگر.

5c 3126fde30323ec9de3444d79a7d2a930 9h Ah As

  • One Pair پِیر – دو کارت مشابه.

5c 6d 9c Jd Jh

  • High Card یا های-کارت – پنج کارت بی‌ربط که هیچ قانونی نساخته‌اند. در مثال زیر بازیکن های آس است.

4c 6d 9c Jd As

به یاد داشته باشید همانطور که گفتیم بازیکنان دست خود را با استفاده از بهترین ۵ کارت از بین ۲ کارتی که در دست دارند و ۵ کارت روی زمین می‌سازند.

به طور مثال اگر زمین 95K3A خورده بود و بازیکن A9 داشت، بازیکن دوپیر محسوب می‌شود(آس و نه)‌ و به بازیکنی که 99 (سِت شده است) دارد می‌بازد.

آموزش پوکر با استفاده از اینکه بفهمید کارت‌ها چطور پخش می‌شوند و مراحل شرطبندی چگونه‌اند شروع می‌شود. بدانید که در ابتدای کار هستید!‌ دنیای بزرگی پیش روی شما است، استراتژی‌ها و احتمالات و مباحث جذابی مثل دست‌خوانی و بلوف زدن در آموزش‌های دیگر به شکل کاملی برای شما تهیه شده است، سوالات خود را مطرح کنید و سعی کنید تا زمانی که بازی را یاد نگرفته‌اید با مبالغ هنگفت در آن ریسک نکنید. موفق باشید!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *