Poker-Analysis

آنالیز کارت‌های روی میز هولدم

  • 19/03/2019
  • 0

پوکر تگزاس هولدم نیاز به کسب اطلاعات دارد و وقتی شما وارد دستی از بازی می‌شوید چه بازی نولیمیت باشد چه پات‌لیمیت باید بتوانید زمین را بخوانید و متوجه شوید در چه شرایطی هستید. این موضوع بسیار مهم است.

اولین قدم این است که شما ترکیب کارت‌ها‌ را بررسی کنید. این به این معنی است که با توجه با کارت‌هایی که روی زمین هستند و دوکارتی که در دستتان است شما چه قانونی را ساخته‌اید یا می‌توانید بسازید. همچنین باید تشخیص دهید دست ناتس(بهترین دست) نسبت به زمین بازی چیست و هوشیار باشید. شناخت دست ناتس روی هر زمینی برای یک بازیکن متوسط پوکر امری طبیعی است، اما برای بازیکنان مبتدی محسوس و قابل‌مشاهده نیست. امیدواریم تا پایان این آموزش به درک کاملی در این مورد برسید.

حالت‌های کلی فلاپ

فلاپ در بازی هولدم می‌تواند از ترکیب کارت‌های مختلفی به وجود بیاید و حالت‌های پایه را تشکیل دهد. در اینجا به بررسی چند نوع حالت کلی که شما در بازی میبینید خواهیم پرداخت.

فلاپ رین-باو(The Rainbow Flop)

rainbow-flop

فلاپ رین-باو(به معنی رنگین‌کمان) به فلاپی می‌گویند که هر سه کارت خال متفاوتی داشته باشند. فلاپ رین-باو این نکته را می‌رساند که هیچکس نمی‌تواند فلاش باشد مگر اینکه کارت‌هایی که نیاز دارد در ترن و ریور بخورد. بیشترین تعداد خال یکسانی که بازیکن در این حالت دارد سه عدد است.(دو عدد در دستش و یکی روی فلاپ) اگر کارت چهارم با خال یکسان برای بازیکن روی ترن قرار بگیرد نیز همچنان فلاش ممکن نیست مگر اینکه روی ریور نیز آن خال تکرار شود.

فلاپ پا-فلاش(The Flush Draw Flop)

flashdraw-flop

این فلاپ دوکارت با خال یکسان دارد(پیک)، در این حالت بیشترین کارت سوتِدی که بازیکن می‌تواند داشته باشد چهار عدد است. اگر بازیکنی چهار کارت سوتِد داشته باشد اصطلاحا می‌گویند بازیکن «پا-فلاش یا فلاش دراو» است، و می‌تواند این شانس را داشته باشد که در ترن یا ریور فلاش شود.

فلاپ سوِتد(The Suited Flop)

suited-flop

اگر فلاپ سه‌کارت با خال یکسان داشته باشد در این ممکن است بازیکنی با داشتن دوکارت دیگر از همان نوع فلاش شده باشد. این نوع فلاپ‌ها بسیار خطرناک هستند، مخصوصا اگر برگ شما بی‌ربط به زمین نباشد. همچنین در هولدم دست شما نسبت به بازیکنانی که یک پیک در دست خود دارند و پافلاش هستند نیز در خطر است.

فلاپ جفت‌دار(The Paired Flop)

paired-flop

وقتی فلاپ پِیر دارد و دو کارت با ارزش یکسان روی آن است، بازی می‌تواند سِت، فول هاوس و حتی کاره نیز داشته باشد. پس شما باید حتما متوجه این باشید که حریف شما ممکن است یکی از این دست‌های قوی را ساخته باشد.

مدل‌‌های بسیار متنوع و مختلفی فلاپ داریم، مثل فلاپ استریت‌دار، فلاپ سِت‌دار و غیره. نکته مهم این است که شما همیشه حالت‌های کلی فلاپ را بررسی کنید و آن‌ها را بشناسید. حالت کلی فلاپ به شدت روی اینکه یک دست را چطور باید بازی کنید تاثیر خواهد داشت.

شناختن بهترین دست در تگزاس هولدم

از مسائل دیگری که برای یک بازیکن پوکر بسیار مهم است این است که بتواند تشخیص دهد با توجه به زمین بهترین دست ممکنی که می‌تواند بسازد چه چیزی است. این کار بسیار راحت است، با این حال گاهی‌اوقات بازیکنان باتجربه نیز ممکن است هر از چند گاهی در این مسئله اشتباه کنند.

این مطلب را از دست ندهید:   کنترل باخت و رکود در پوکر

مثال ۱

 هولدم read1

بهترین دست ممکنی که در این‌ حالت می‌توانید بسازید فول‌هاوس است.

مثال ۲

read2

در این مثال بهترین دست برای شما فلاش با های‌کارت کینگ است.

مثال ۳

read7

در این مثال در بازی هولدم شما استریت هستید. شما ممکن است هر‌کدام از کارت‌های بالا را داشته باشید اما اختلافی در نتیجه به وجود نمی‌آورد چون اصطلاحا زمین استریت است.

دست ناتس(The Nuts)

دست ناتس دستی است که با توجه به برگ‌های روی زمین بهترین است و به هیچ دست دیگری نمی‌بازد. در هنگام بازی پوکر شما باید تشخیص دهید حریفتان چه دستی می‌تواند داشته باشد و به همین دلیل اهمیت این که شما دست ناتس را نسبت به زمین بدانید و بتوانید برگ‌های حریف را بخوانید بسیار زیاد است.

در مثال‌های پایین به بررسی این که کدام دست ناتس است خواهیم پرداخت.

مثال ۱

read8

زمین شامل هیچ پِیری نیست و دو خال سوتِد نیز بیشتر وجود ندارد. بهترین دست ممکن در هولدم استریت با 10-7 است. این برگ استریت 6789T را می‌سازد. دست ناتس دوم چه کارتی است؟ دست ناتس دوم یا در زبان عامیانه پوکر سِکِند‌ناتس(Second Nuts) کارت 5-7 است، که استریت 56789 را می‌سازد.

مثال ۲

read9

به خاطر اینکه زمین پِیر دارد ناتس روی این زمین کاره است. بازیکنی که در دست خود 99 دارد کاره شده. دست ناتس سِکند چیست؟ با توجه به این که روی زمین جفت‌۶ نیز قرار دارد، دست ناتس دوم 66 است.

مثال ۳

read10

زمین پِیر نیست و فقط دوکارت سوتِد وجود دارد در نتیجه فلاش یا بالاتر در میز وجود نخواهد داشت. همچنین بخاطر زیاد بودن فاصله عددی کارت‌ها از هم نیز استریت شدن کسی ممکن نیست. بهترین دست در اینجا پاکت کینگ(KK) خواهد بود که منجر به سِت می‌شود. سِکِند‌ناتس نیز پاکت‌جک یا JJ خواهد بود.

دانستن قدرت دستتان

گاهی‌اوقات برگ شما نسبت به زمین بی‌ارزش بوده و یا ضعیف است، و یا در حد متوسط قرار دارد. شما باید بتوانید زمین را بخوانید و کارت‌های مرتبط با دست خود را بدانید و ریسک‌ها و خطرات را بشناسید.

بیایید مثال‌های بالا را دوباره بررسی کنیم و بفهمیم قدرت دستتان در چه حدی است.

مثال ۱

read11

شما فول‌هاوس هستید، اما به این کارت‌ها می‌بازید: TT, JJ, JT, T3, T2, 33

با اینکه فول‌هاوس شدید اما هشتمین دست خوب بازی هستید. شما دست خوبی دارید اما باید درنظر بگیرید که ناتس نیستید.

مثال ۲

read12

شما فلاش هستید اما به هر بازیکنی که یکی از کارت‌های A , Q , J گشنیز را داشته باشد می‌بازید. درنتیجه شما با توجه به زمین چهارمین دست خوب بازی هستید.

مثال ۳

read13

زمین استریت است و برگتان تاثیری در آن ندارد، تنها در صورتی برنده هستید که کارتتان بتواند آن را قوی‌تر کند. شما به هر بازیکنی که 8 در دستش داشته باشد و استریت بالاتر شود خواهید باخت. همچنین بازیکنی که 8 دارد نیز اگر شخصی 89 داشته باشد در دردسر بزرگی قرار گرفته است.

آنالیز SWOT

SWOT از چهار واژه Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats تشکیل شده است که به معنی نقاط ‌قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات است. ما می‌توانیم از این رویکردها را در پوکر نیز استفاده کنیم. با چند مثال این آنالیزها را انجام می‌دهیم.

مثال ۱

read14

  • نقاط قوت – شما فلاپ سِت شده‌اید و دست بسیار قوی دارید.
  • نقاط ضعف – شما ناتس نیستید و اگر یک بازیکن KK داشته باشد به او می‌بازید با این حال دومین دست قوی بازی هستید. البته این ضعف حساب نمی‌شود و در این مرحله از بازی به اندازه کافی قوی هستید.
  • فرصت‌ها – دست شما توانایی قوی‌تر شدن نیز دارد. اگر یک 7 دیگر بخورد کاره و اگر K یا 5 بخورد فول‌هاوس می‌شوید.
  • تهدیدات – بزرگترین تهدید برای دست شما یک خال گشنیز دیگر در ترن یا ریور است که احتمال فلاش را برای بازیکنان دیگر به وجود می‌آورد. همچنین اگر شاه بخورد شما فول‌هاوس می‌شوید اما ممکن است بازیکن دیگری فول‌هاوس بالاتری داشته باشد.(مثلا اگرK5 داشته باشد.)
این مطلب را از دست ندهید:   گاس هنسن: دانمارکی بزرگ پوکر

مثال ۲

read15

  • نقاط قوت – شما در فلاپ اپن‌استریت (5678) و همچنین پافلاش هستید. در حقیقت شما دست بسیار قوی دارید که هنوز کامل نشده.
  • نقاط ضعف – مشکل اینجاست که کارت شما باید بخورد تا ببرید. اگر فرض کنیم دست در همین نقطه تمام شود شما فقط های‌کارت 8 هستید که قطعا شکست میخورد.
  • فرصت‌ها – این دست فرصت‌های زیادی برای تکمیل شدن دارد و بهترین کارت‌ها برای شما 4 یا 9 هستند که باعث ناتس شدن شما می‌شوند.(البته اگر پیک نباشند.)
  • تهدیدات – با اینکه این دست پافلاش نیز هست، اما فلاش پایینی خواهد ساخت که می‌تواند به فلاش‌های بالاتر ببازد. درحالی که فلاش قانون قوی‌تری نسبت به استریت است اما استریت شدن دست شما را در شرایط بهتری قرار خواهد داد. این قسمت از آموزش به شما نشان می‌دهد که برای برد همیشه نباید به فکر ایجاد قانون بالاتری برای خود باشید. تنها باید این را در نظر بگیرید که برگتان نسبت به حریف در جایگاه بهتری قرار داشته باشد.

مثال ۳

read16

  • نقاط قوت – این فلاپ رین-باو است و شما پِیر آس هستید. قوی‌ترین پیر ممکن.
  • نقاط ضعف – کیکر شما ضعیف است. شما به دست‌های زیادی می بازید.  با اینکه کارت شما سوتِد است اما امکان فلاش شدنتان نیز وجود ندارد.
  • فرصت‌ها – اگر یک آس دیگر بخورد شما سِت می‌شوید و یک 5 شما را دوپِیر می‌کند.
  • تهدیدات – بخاطر کیکر ضعیفی که دارید این دست همیشه آسیب‌پذیر است و می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. این مثال به خوبی نشان می‌دهد که چرا آس و کارت‌های ضعیف دست خوبی برای شروع بازی نیستند، بخاطر اینکه شما هیچوقت دقیقا نمی‌دانید کجای بازی هستید و چه شرایطی دارید.

ناتس شما می‌تواند به ناکجاآباد برود …

تصور کنیم درحال بازی هستید و همچین دستی پیش می‌آید:

read17

در اینجا دستتان چه شرایطی دارد؟ شما با آس و شاه فلاپ استریت شده‌اید. اگر شما در این مرحله آنالیز SWOT را دهید می‌توانید در نقطه امنی قرار بگیرید. خطری که وجود دارد فلاش‌دراو بودن زمین است. تصور کنیم شرطبندی می‌کنید و کال می‌شوید و ترن Q‌ میخورد:

read18

شما دیگر ناتس نیستید و زمین پیر دارد. بیایید تصور کنیم که شما فکر می‌کنید هنوز برده‌اید و در ریور کارت زیر را می‌بینید:

read19

این از بدترین کارت‌هایی است که می‌تواند در ریور قرار بگیرد.  نه تنها یک گشنیز دیگر به بازی اضافه شد و فلاش زمین را باز کرد، بلکه زمین را نیز دوپِیر کرد. در این شرایط اگر حریف‌های شما یکی از کارت‌های Q یا J و یا دوکارت گشنیز داشته باشد شما را می‌برد. همچنین شما به بازیکنی که پاکت 10 یا QQ یا JJ‌ داشته باشد نیز خواهید باخت.

جمع‌بندی

مثال‌های بالا نشان داد که چقدر اهمیت دارد شما بتوانید زمین را بخوانید و با استفاده از اطلاعاتی که دارید قدرت دستتان را بدانید. به یاد داشته باشید هرچه تجربه شما در بازی بیشتر شود سریع‌تر و آسان‌تر می‌توانید زمین را آنالیز کنید و به قدرت دستتان پی ببرید.

حتی بازیکنان باتجربه نیز گاهی در این مورد اشتباه می‌کنند. به عنوان یک بازیکن جدید پوکر این طبیعی است که شما در حال حاضر نتوانید به راحتی برگ‌های روی زمین را آنالیز کنید و گاهی اوقات اشتباه کنید. شما درحالت یاد گرفتن مهارت‌های جدیدی هستید پس نگران نباشید. تنها سعی کنید از فرم کلی فلاپ آگاه باشید و از اطلاعاتی که به شما می‌دهد به صورت عاقلانه استفاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *